Överraskning

fick jag idag.
 
Hade lämnat in bilen på Bilkompaniet för att få tändningslåset bytt. Det har krånglat en tid och ibland har det varit omöjligt få ut nyckeln. Jag har t o m understundom varit tvungen lämna bilen  med nyckeln i tändninslåset och låst och låst upp med reservnyckeln. Så vill man ju inte ha det kontinuerligt.
 
Alltså påpekande vid service för en månad sedan. Svaret blev att låset bör bytas. Kostnad ca 5000 och tid fick jag 4 januari.
Under tiden fick jag rådet vrida nyckeln tillbaka mycket försiktigt och då man även oljat låset gick det hjälpligt slå av tändningen och få ut nyckeln även om man ibland fick slå på och av motorn flera gånger och lirka en stund innan nyckel var lös. Hela december körde jag bilen med reservnyckeln och hade ordinarie nyckel på knippa som reserv. Försökte väl minimera körandet också.
 
Så kom den lyckliga dagen då verkstaden skulle besökas. Men dä vändes glädjen i (måttlig) sorg. En beställd reservdel hade inte kommit så arbetet kunde inte utföras. Kort suck men då verkstaden som kompensation fixade en annan liten detalj helt gratis så var jag nöjd. Fick ny tid när beställd del garanterat skulle vara på plats.
 
Så kom den lyckliga dagen (2) då allt äntligen skulle ordnas. Lämnade bilen strax före avtalad tid, tog en promenad och fick efter en knapp timme sms att bilen var klar.
 
Promenad tillbaka och glatt möte igen med servicerådgivare. När jag fått nycklarna frågade jag om exakt vad det kostade.
 
-Ingenting, blev svaret.
 
????
 
- Se här! Det står "intern debitering". Som ersättning för att du fick komma då reservdel fattades utan att ha informerats. 
 
Jag nästan baxnade. Har någon någonsin hört talas om en bilverkstad som bjuder på 5000 kr?
 
- Goodwill!
 
Jag baxnade igen. Och hur jag än försökte argumentera att kompensation har jag redan fått då jag tidigare slapp betala en liten extra sidoreparation så gav hon sig inte. Återstod till slut inte annat än fara, 5000 kr rikare än planerat.
 
Och detta på Bilkompaniet som en gång hamnade i Sverker Olofssons soptunna i Plus eftersom dom inte uppfyllt ett löfte till till en kund. Hoppas att dom nu verkligen bytt lås och inte bara smort det igen så det börjar kärva igen om en tid.
 

Kommentarer
Postat av: Thorsten Schütte

I dessa dystra tider behövde jag en uppmuntrande berättelse. Den lyckades du leverera! ;-)

Svar: Varsågod!
Torbjörn Lindahl

2024-01-16 @ 09:15:21
Postat av: Maria

Denna dag är speciell! Ringde biståndshandläggaren i morse och på eftermiddagen ringde hemtjänstchefen upp för att meddela att dom kommer i morgon bitti och hjälper min mor med att dra på stödstrumporna. Tala om snabb hjälp!
Dessutom fick jag höra en riktigt glad nyhet av en arbetskompis och det fick mig att hoppa och skutta haha. Vilken dag!

2024-01-16 @ 19:39:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0