327:e dagen. Mässa

i Domkyrkan - i Örnäskyrkan där mässan naturligast skulle firats, slipas golvet och bänkarna är borttagna - i samband med Luleå Fridsförbunds höstmöte.
 
Men det var andra delen av eftermiddagen, på förmiddagen var vi i kyrkstugan. Vi tog loss golvbrädorna i hall/kök och kunde ta bort all gammal (troligen sen början av 70-talet) rockwoll i golvet. Enligt reglerna - som bevakas striktare sedan kyrkstaden blivit världsarv - ska man inte isolera med mineralull i kyrkstugorna. Nej, sågspån ska de va' - om det nu ska va'. När all rockwoll var i säckar for vi och fikade på Ullas café vid kyrktorget, sen förbi återvinningscentralen med skräpet och sen hem.
 
Något senare infann jag mig alltså i domkyrkan. Hann hälsa på både domprost och biskop, vilka just avslutat annan aktivitet, också med mässa uppfattade jag.
 
Vid den mässa jag medverkade i var det mycket folk. Som vanligt påfallande många unga. Eftersom god vän just skickat bilder kan kära läsarna få ta del av dem också.
 
Fullt som sagt
 
 Många på väg mot nattvardsbordet.
 
Fyra präster: Mats Rondahl, Stefan Aro, Jonas Nilsson (från Småland) och undertecknad.
 
Här vid altaret, på väg ut för att distribuera.
 
Mats celebrerade,
 
och jag predikade (skriftetalade) över morgondagens episteltext ur Rom 12.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0