Tramsigt att allt är fobi hela tiden

Det är rubriken för en ledare i Dagen för några dagar sedan. Exempel ges: islamofobi, transfobi, homofobi och det modernaste kristofobi. Det sista känns ärligt talat som att också kristna, vilka väl är den grupp som som ofta påklistras de tre första fobierna, också ska kunna hävda sig utsatta för fobier när de osakligt kritiseras. Alla dessa etiketter (särskilt de tre första) klistras ofta vårdslöst på alla som bara har annan åsikt. Det var ju denna slarviga användning av ordet fobi, som i grunden är en psykiatrisk diagnos, som jag på ett skämtsamt sätt ifrågasatte på denna ringa blogg i början av sommaren 2015 - tänk att det redan gått över åtta år! - som jag blev domkapitelsanmäld för men ca ett halvår senare blev helt frikänd från. Hur mycket kostade detta halvårslånga utredande? Detta friande beslut kallades senare av en kvinna i prästkollegiet, i sms till mig, för ett ljus i höstmörkret.
 
Även dåvarande biskopen Hans Stiglund hade svårt se substansen i anmälningarna (men ansåg likväl att alla anmälningar ska utredas ordentligt). Han berättade senare (när ärendet var avgjort) att nästan direkt hade en journslist visat honom en avskrift av mitt blogginlägg och bett honom läsa. Kanske lite med attityden se här vad hemskt komminister Lindahl skrivit. Men Hans, som förstod ironin, tyckte det var roligt och skrattade. Hans replik blev:
- Jag håller ju med Tobbe!
 
Enligt Hans gick journalisten slokörad därifrån. Roligt att en journalist på kristna tidningen Dagen håller med mig.
 

Kommentarer
Postat av: Thorsten Schütte

Håller helt med om att missbruket av diagnosstämplar är ett otyg:
https://www.vlt.se/2019-06-12/insandare-att-babbla-pa-ar-ingen-diagnos
liksom andra sätt att döma ut människor som här (jag skrev under signatur för att läsaren ej skulle få fel fokus):
https://www.vlt.se/2021-10-09/insandare-elcykel--ett-fantastiskt-fordon

2023-11-14 @ 18:37:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0