171:a dagen. Förkyld var drottningen

lär det ju enligt vad Mats uppsnappat ha meddelats igår. Idag har jag blivit rejält förkyld. Känner därför viss samhörighet med hennes majestät. Att på detta sätt växla mellan kungen/drottningen och hans/hennes och - framför allt i tilltal - Ers majestät lär vara god regel. Kanske inte just när man talar om kunglighet som nu, utan som sagt vid tilltal. Det fick Mats lära sig en gång när han som kyrkoherde i Gällivare, i samband med något besök av kungaparet fick åka i samma bil som drottningen.
- För att det inte ska bli tjatigt, enligt den som undervisade honom.
När Mats hade undrat vad man ska prata med drottningen om var svaret:
- Man sitter tyst!. Vill drottningen tala om något tar hon själv initiativet.
 
Tänk så bra för mig som så många gånger i livet blivit kritiserad för att gå i egna tankar och inte i tillräcklig mån ta initiativ till hälsning. 
- Det beror på att jag betraktar alla mina medmänniskor som kungar och drottningar!

Kommentarer
Postat av: Thorsten Schütte

Känner mig kluven om monarkin: Å ena sidan ser man hur ensam Kungen är och hur maktlös och republikanerna har de flesta rationella argument på sin sida. Å andra sidan verkar rojalisterna ha mycket roligare än gravallvarliga republikaner... ;-)

Svar: Ungefär samma upplevelse här.
Torbjörn Lindahl

2023-04-01 @ 10:27:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0