166:e dagen. Jungfru Marie bebådelsedag

Åkte bil med Mats till kyrkan idag. Han skulle leda högmässan så han ville vara där i tid. Han hade med unge Niclas (50 år!) som ledde psaltarpsalmen och predikade. Fin, lärorik och genomtänkt predikan. Absolut inget att anmärka på innehållet. Det enda jag får lust säga är att han talar lite väl fort.
- Men det har han alltid gjort, sa Mats efteråt i bilen, med erfarenhet från minst tio gemensamma prästår i Malmberget.
 
För mig framstår det som fullständigt obegripligt att när Niclas förra året sökte utannonserad prästtjänst här i Luleå Domkyrkoförsamling så blev han inte ens kallad till intervju. Förklara detta för mig någon som vet annars kommer jag framhärda i tron att ansvariga prästrekryterare i Luleå Domkyrkoförsamling medvetet inte vill att gudstjänstlivet i församlingen ska leva och utvecklas..
 
Givande samtal vid kyrkkaffet och nu har jag mycket lättare höra folk vid kaffeborden.
 
Kort stund hemma sen tog jag promenad till isladan och såg Luleå (herrlaget) besegra Växjö med 2-1. Nu blir det avgörande sjunde kvartsfinal i Växjö på tisdag.
 
Visst är det kul gå på hockey - särskilt när Luleå vinner. Men glädjen över en riktig mässa med god predikan är givetvis betydligt större.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0