148:e dagen. Den heliga Veronikas svetteduk

är en av Selma Lagerlöfs författade Kristuslegender. Av någon anledning kom Mats och jag att prata om den efter bastun ikväll. Alltså blev jag tvungen leta fram boken ur bokhyllan * Att läsa den igen tog inte alltför lång tid,  bara 50 inte alltför tätskrivna sidor.
 
Denna berättelse om den Heliga Veronika har alltid varit mig mycket kär. Under hela min barndom och uppväxt högläste pappa den för hela familjen någon gång under stilla veckan varje år. Ingen stressad snabbläsning. Nej, lungt och stilla med flerfaldiga pauser för frukt och fika till barnen och samtal om det lästa som kunde relateras till Bibelns berättelser.
 
Och när jag nu läste om den igen då blev jag lika rörd som jag brukar bli.
 

 
* I den utgåva av Selma Lagerlöfs samlade skrifter som min far gav mig för årtionden sedan är Kristuslegender sammanbundna med Kejsaren av Porugalien.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0