243:e dagen. Första söndagen efter Trefaldighet

Dopets söndag. Och dop blev det. Av person från Kina även denna gång. Bekant med de tre personer därifrån som tidigare döpts i Hertsökyrkan. Håller vi på att ordna väckelse i Kina? Det behöver vi nog inte bidra med. Kina är det land i världen där kristendomen går fram som starkast. Flera av dessa vänner har lärt känna varandra via en bibelstudiegrupp på nätet där de läser Bibeln tillsammans. Dopkandidatens syster,* som bor på annan ort I Norrbotten, berättade att hon blev kristen och döpt i Kina redan för ca 20 år sedan.
 
Döpa och predika fick jag glädjen göra idag. Bosse ringde kl 7.30 och undrade om jag kunde ta över då han blivit sjuk..
Mats fick också hjälpa till. Allt gick accaptabelt bra (tycker jag) även om några moment i dopritualet råkade komma i fel ordning, men jag tror inte så många noterade det.
 
Glädjefull dopfest. Ca 45 deltagare.
 
Väl hemma blev det promenad med Simon upp på Mjölkuddsbergets topp där vi drack kaffe.
 

 
* födda strax innan den stränga Ett-barn-politiken började genomföras. Hon berättade också att den inte överallt tillämpades helt strikt. I praktiken kunde man köpa sig rätt till fler barn. Formellt var det kanske böter men likväl något som rikare människor kunde unna sig. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0