240:e dagen av sista året av min flyende ungdom.

Och idag fick jag ett brev från kommunen till alla kyrkstuguägare. Nya nycklar till servicehusen (disk, toa och soprum) kan beställas efter låsbyten, uppmaning lämna epostadress för hädanefter kommer informationen digitalt.
 
Men även program för Persmässhelgen veckan efter midsommar. Att kalla helgen Persmäss är - i mina ögon - ett modernt påhitt. På min tid dvs 80-talet när jag var präst där, hette det Kyrkhelg eller Missionshelg.*
 
På den tiden (ni vet ju principen: ju förr desto bättre) var det flera gudstjänster med predikan, en av kvällarna midnattssolsandakt under det solbelysta triumfkrucifixet. Och givetvis avslutande högmässa. Därtill eventuellt också någon "ungdomsgudstjänst".
 
Och vad är det idag? Två gudstjänster, midnattssolsandakten och högmässan! Fyra tillfällen med Dramatiserat husförhör på Friluftsmuseet. Därtill föredrag om Kyrkstadsseden förr och nu. Säkert intressant och roligt men dessa programpunkter med fokus på hur det vart förr förmedlar ju, tillsammans med barnaktiviteterna Kyrksnoken och ansiktsmålning med sommarkyrkan, att kristendom är nå't som man ägnade sig åt förr och har det någon inverkan på vår tid så gäller det barn.**
 
Utöver detta, årsmöte för Kyrkstuguägarnas intresseförening och Byggnadsvårdsvandring bland kyrkstugorna.
 
Vad ska man säga? Givetvis är ingenting av detta fel eller ointressant. Inte ens för mig! Men svårt komma från intrycket att levande kristendom, som kan förväntas ha något ärende till människor idag har ersatts av kultur och historia.
 
Samtidigt som Persmäss i Gammelstad pågår Tornedalslaestadianernas stormöte i Arcushallen. Där kommer jag att vara och medverka med predikan fred kl 18 och distribuerande i lördagskvällens nattvardsgång som leds av Bosse.
 
Under Stormötet blir det predikningar dagarna i ända från fred kl 13 t o m sönd em.
 
Jag frågar "som så många gånger förr" var är Kyrkan egentligen?
 

 
* Sen är det väl ytterst sannolikt att man grävt upp namnet persmäss ännu längre bak i historien
 
** när jag var präst i Gammelstad hade vi tre barn. Vi hade gärna tagit med dem på dessa barnaktiviteter men nog hade vi vuxna föräldrar också kunnat lyssna på en rejäl predikan 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0