102:a dagen

Idag vilar jag från seriösa skriverier - på bloggen. Jag ska nämligen idag ägna mig åt andra seriösa skriverier, som för mig iofs aldrig blir mer än mer eller mindre utförliga stolpar. Som jag berättade i söndags kväll frågade Bosse förra veckan om jag ville predika någon gång och vi kom överens om denna helg.
 
 När jag gick prästutbildningen lärde vi oss i undervisningen om predikan att förberedelsen kan (=bör?) ha två steg. Ett, i början av veckan före: studier av texten på alla olika sätt som står till buds, läsning av textens större sammanhang, grundtexten, parallellställen, kommentarer mm. Kanske det som min gamle kamrat brukar syfta på när han säger att predikoförberedelse är mer transpiration (arbete och möda) än inspiration.
 
Och sedan efter några dagar då allt detta fått snurra i huvudet: utarbetande av själva predikan.
 

Kommentarer
Postat av: Den nämnde kamraten

Transpiration och Inspiration och inte sällan Desperation. Då och då dessutom Depression efteråt hos både talare och åhörare.

2023-01-21 @ 17:42:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0