138:e dagen. Första söndagen i fastan.

Mats celebrerade och predikade. Som ofta när Mats jobbar på Bosses ledigheter tog han Niclas till hjälp och lät honom vara försångare i psaltarpsalmen och sjunga litanian. När det dessutom sagts att fjolårets pastorsadjunkt Johan skulle besöka staden (han har sin tjänst numera i Sigtuna) så beslöt vi vara fyra präster i mässan. Alltså var även jag med och koncelebrerade och distribuerade. Efteråt samtalade jag med några i församlingen om hur de upplevde att vi var fyra präster på en rätt vanlig söndag. Flera uttryckte att det blir högtidligt.
- När vi ser att prästerna är glada så blir vi också glada, sa en av kyrkvärdarna.
 
 
Ytterligare en präst var gudstjänstdeltagare och Bosse som sagt borta så med lite flax hade vi kunnat vara sex präster. Det hade varit högtidligt. Sammanlagt var vi bortåt 70 i gudstjänsten.
 
Efter snabbt kyrkkaffe for vi till bönhuset på Örnäset och fick höra två predikningar och sen äta mat. Efter kaffet passade jag på att samtala med den ene predikanten som igår kväll i predikan nämnt att han varit i Auschwitz. Eftersom även jag varit där var det värdefullt få dela erfarenheter. 
 
De två sista predikningarna skippade vi.
 
När vi kom hem tog vi en promenad.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0