119:e dagen. Predikotext

har jag funderat över inför söndagen. Då är det nämligen min tur predika i Luleå Fridsförbunds bönhus. Där får man ju alltid själv välja text. Inte som i kyrkan där texterna är givna. Att evangelietexten är predikotext i högmässorna är väl fortfarande vanligast även om det numera sägs att predikan kan utgå från en eller flera av de upplästa texterna.
 
I bönhuset däremot är man fri tala över vilken text man vill. Dock tycker jag mig under de ca 50 år jag då och då deltagit i laestadianska gudstjänster ha noterat att bundenheten till Kyrkans evangeliebok blivit allt större. I bönhuset följer man ju 37 års psalmbok och 42 års evangeliebok och någon av dess texter läses alltid.
 
Nu är det som sagt min tur predika - och välja text. Vilken det (troligen!) blir avslöjas inte I förväg.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0