115:e dagen. Kvinnor som präster XII/Fridsförbundet

var jag hos ikväll. Och talade, som jag tidigare nämnt, i vuxengruppen på fredagstimmen över ämnet Varför inte kvinnor som präster?
 
Sedvanliga argument - som jag själv levt med i årtionden, men som yngre generationer kanske inte dykt ner i lika djupt.
 
1. Det har alltid varit så.
 
2. Vissa bibelord, 1 Kor 14, 1 Tim 2
 
3. Apostlavalet, bara män
 
4. Äktenskapsbilden brudgum Kristus - brud församlingen
 
5. Skeendet i mässan blir direktare om en man spelar Jesu roll i liturgin
 
6. Jesus var man
 
Sedan några av de vanliga invändningarna mot denna syn, t ex att talförbudet i 1Kor 14 beror på att kvinnor satt och surrade under gudstjänsten och att både Jesus och Paulus var så bundna av sin tid att dom inte kunde införa kvinnor som apostlar, hur gärna dom än vill samt Gal 3:28.
 
Invändningar som jag givetvis smulade sönder.
 
Till sist två citat (ur minnet):
 
Ortodoxe teologen Alexander Schmemann:
Kvinna som präst i (nattvards-)liturgin vore liktydigt med en total lemlästning av hela den kristna tron.
 
Gunnar Rosendahl (f. Gunnar):
Vi är inte mot kvinnor som präster pga något de är nämligen kvinnor, utan pga något de inte är nämligen präster.
 

Kommentarer
Postat av: Thorsten Schütte

För att röra till det: Kan en person med Klinefelters Syndrom https://www.sallsyntadiagnoser.se/diagnos/klinefelters-syndrom/ vara präst enligt de "rättrognas" mening?

Svar: Vet inte vad det är för diagnos - och ids inte ta reda på det heller. Men själva principen att försöka argumentera i principiella frågor med hjälp av rena undantagssituationer är något jag inte ger mig in i.
Torbjörn Lindahl

2023-02-04 @ 17:24:08
Postat av: Thorsten Schütte

Det är lite både och. Gränsfallen gör att man i bästa fall tänker ett varv till.

Svar: Dock blev jag i efterhand lite nyfiken så jag tog till Google, så nu vet jag lite i alla fall. Alltid lär man sig nå't.
Torbjörn Lindahl

2023-02-05 @ 09:34:06
Postat av: Thorsten Schütte

Jag är van som naturvetare att kolla gränsfallen, bra modeller ska kunna täcka även dem.

2023-02-05 @ 18:34:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0