300:ade dagen. Nionde söndagen efter Trefaldighet
Predikade du om den ohederlige förvaltaren? Den var ju huvudtext för denna söndag i många hundra år, men har numera hamnat i tredje årgången i Svenska kyrkans huvudfåra (i gengäld har man tagit mer av Jesus´ egen utläggning efter själva liknelsen).
Martin Luther predikar denna dag mycket bra och evangelisk-katolskt mot girigheten och för goda gärningar - som han ju helt riktigt menar att Jesus själv gör i predikotexten - och lulesonen A C Rutströms predikoutkast liknar ju nästan Schartau själv i grundlighet och heligt allvar.
Luther: https://logosmappen.net/uppbyggelse/luther/huspostillan/9_son_e_tref.htm
Rutström:
http://rutstromspostilla.blogspot.com/2017/08/nionde-sondagen-efter-trefaldighet-den.html
Fick ett tips på en youtube-plats där jag kunde se och höra din förkunnelse. Gjorde så. Var OK. Tog upp individens ansvar i arbete, familj och församling på ett bra sätt och suveränt tolkat.
Saknades något? Möjligen att den individ-moral som togs upp kunde kompletteras med aspekten social och gemensam moral i relation till la
…i relation till änkor, faderlösa och invandrare - grupper Gud verkar vilja vi värnar om. Men allt ryms ju inte i EN predikan. Det sociala ansvaret kommer kanske nästa gång.
Jo. Du nämnde några gånger sanningen i sin svarskommentars sista mening. Det har du rätt i. Kanske var det konkreta exempel jag ”saknade” typ att man rimligen som kristen både enskilt och gemensamt har att värna och verka för socialt eftersatta grupper, invandrare osv och att nedsättande kommentarer och attityder mot t ex ”bidragstagare” och annat inte hör hemma i kristna sammanhang.
Sen en helt annan sak om liknelsen om den ohederlige förvaltaren. Jag mött en gång tanken att eftersom judar inte fick ta ränta på lån rundade man det med saltade skuldebrev. En som lånat 100 tunnor av nåt sades vara skyldig 120 - typ. Ser man det så gör förvaltaren saken rätt genom att ändra i skuldebreven och med det blåsa hans ockrande husbonde på den bonus han tänkt sig. Jag tycker den vinklingen är intressant.
Jo. Du nämnde några gånger sanningen i sin svarskommentars sista mening. Det har du rätt i. Kanske var det konkreta exempel jag ”saknade” typ att man rimligen som kristen både enskilt och gemensamt har att värna och verka för socialt eftersatta grupper, invandrare osv och att nedsättande kommentarer och attityder mot t ex ”bidragstagare” och annat inte hör hemma i kristna sammanhang.
Sen en helt annan sak om liknelsen om den ohederlige förvaltaren. Jag mött en gång tanken att eftersom judar inte fick ta ränta på lån rundade man det med saltade skuldebrev. En som lånat 100 tunnor av nåt sades vara skyldig 120 - typ. Ser man det så gör förvaltaren saken rätt genom att ändra i skuldebreven och med det blåsa hans ockrande husbonde på den bonus han tänkt sig. Jag tycker den vinklingen är intressant.