199:e dagen. Skapelse och evolution

heter en bok jag nyss läst. Redaktör Mats Selander. Medverkan av fyra författare som ger olika svar på frågan hur man ska se på och eventuellt kunna förena en tro på Gud som skapare med "vetenskapens" synsätt. Alla fyra är tydligt bekännande kristna men har olika syn. Här i ytterst korta sammanfattningar.
 
1. Göran Schmidt. Ungjordskreationism
Tror (som det ofta uppfattas) "bokstavligt" på bibens skapelseberättelse och den s k urhistorien (första elva kapitlen). Skapelsen skedde då för ca 6000 år sedan, syndafloden helt historisk verklighet - vatten täckte hela jordklotet osv.
 
2. Krister Renard. Gammaljordkreationism.
I många avseenden som föregående men med tron att jorden och universum kan vara miljarder år gamla. Gud skapade i begynnelsen. När var det? Då var jorden öde och tom. Liv, växter, djur och människor har kommit långt senare.
 
3.Sebastian Ibstedt. ID-vänlig teistisk evolution. 
Tror på intelligent design som Guds sätt att styra och och föra evolutionen framåt. Den traditionella darwinistiska mekanismen - mutationer och naturligt urval (i vardagligt tal "slumpen") - räcker inte som förklaring till livets utveckling och specialisering. Det behövs en intelligent tänkare (designer) bakom allt. Gud, skulle vi kristna säga.
 
4. Lars Günter. Teistisk evolution.
Räknar evolutionen som Guds huvudsakliga sätt att forma de olika livsformerna. Bibelns skapelseberättelser blir till stor del poetiska och bildliga. Men grundsanningen består: Gud är skaparen.
 
Varje författare får i sitt kapitel först presentera sin egen syn. Sedan får de andra tre bemöta det i varsin replik och sist får den förste replikera på replikerna. (Puuh!)
 
För mig, som har som främsta egenskap att "hålla med senaste talare" blev det svettigt. Gick till slut nästan inte att hålla isär de olika synsätten Jag insåg efteråt att jag borde läst boken på annat sätt. Först läst de fyra författarnas huvudanföranden och lära mig tydligt se skiljelinjerna, först därefter läst de övrigas repliker.
 
I vardagslag brukar ofta evolutionen ställas mot skapelse. Men man bör komma ihåg att det är tre frågor som behöver besvaras.
 
1. Universums uppkomst. 
Alltså, varför existerar överhuvudtaget någonting. Gammal  "vetenskaplig" uppfattning var att universum alltid funnits. Den moderna tron att det finns en start för universum i Big bang blev problematisk för vissa ateister eftersom en början innebär att någon kan ha satt igång det och det skulle - hemska tanke! - kunna vara Gud.
 
2. Livets och medvetandet uppkomst.
Men om något nu finns, i större eller mindre mängd, hur kommer det sig då att denna döda materia plötsligt börjar leva? Visserligen först som ytterst primitiv encellig organism men likväl - leva. Och när detta liv blivit mer avancerat, hur kommer det sig att det får medvetande?
 
För mig personligen är nog medvetandets uppkomst den svåraste nöten att knäcka om man vill ha en teori som utesluter Gud.
 
3. Arternas uppkomst.
Det var det som var Darwins fråga.Och det är i strikt mening detta som är "utvecklingsläran" (borde snarare kallas utvecklingsteorin). Och den försöker bara visa att allt levande har gemensamt ursprung och inte att Gud skapade alla "arter" direkt, var för sig.
 
Här gäller det nu att skilja på det man kallar microevolution - i praktiken förädling och framavlande av tydliga egenskaper som dock fanns latent i den tidigare individen, från macroevolution dvs att evolutionen skulle kunna ge helt nytt genetiskt material.
 
Det förra är lätt att bejaka.Ta hundrasen boxer som exempel. Den är framavlad av människor och så "modern" i utvecklingskedjan att första exemplaret finns på bild! Den större evolutionen är svårare att tänka sig utan en dominerade styrande kraft - Gud.
 
När man talar i ämnesområdet Naturvetenskap och kristen tro befinner jag mig verkligen på pappas gata, vet alla som hört (talas om) det föredrag med det namnet som min far höll åtskilliga gånger under 50-60-70-(80?)-talen.
 

Kommentarer
Postat av: Thorsten Schütte

Vilken bra sammanfattning av de fyra "huvudspåren" i ett ämne som lätt hamnar i konfrontativ dikeskörning :-) !

Svar: Om man har som vana att alltid "hålla med senaste talare" får man inte ta det alltför konfrontativt :) De fyra författarna var dock i sina repliker till varandra understundom rätt skarpa.
Torbjörn Lindahl

2023-04-29 @ 11:46:39
Postat av: Thorsten Schütte

Om jag har en större Gud än en som bara för att j*vlas skapar en värld som lurar vetenskapsmän att ge den ett högt ålder och se uppenbara tecken för evolution faller 1) och även 2) bort, jag hamnar då i gränslandet mellan 3) och 4).
Men det finns några intressanta detaljer här:
* Om inte jorden i praktiken var en dubbelplanet, så stor är vår måne, skulle jordaxelns läge inte vara stabilt, inga tidvattenszoner där troligen livet uppstod finnas och troligen ingen plattektonik heller.
* Om jorden snurrade dubbelt så snabbt, skulle corioliskraften som på Jupiter hindra luftflödet mellan breddgraderna, vore den mycket långsammare skulle lågtrycksområden inte kunna bildas. Inget riktigt "väder" alltså.
* I tre miljarder år bestod livet på jorden bara av bakterier, endast sedan den kambriska revolutionen för drygt ½ miljard år finns det flercelliga, komplexa organismer.
Så vår jord är en mycket ovanlig plats och uppskattningar om hur mycket intelligent liv det finns i universum är ofta i överkant.

Svar: OM (!) man som "ungjordskreationister" tror att de avlagringar som geologer tror är miljontals år gamla, i själva verket bara är några tusen år och beror på syndafloden, då är det ju inte Gud som "j*vlas" utan då är det vår "tokning" av det iaktagbara som gör jorden gammal!
Torbjörn Lindahl

2023-04-29 @ 18:38:39
Postat av: Thorsten Schütte

Visst, men med en naturvetenskaplig bakgrund känns många av kreationisternas ganska krystade och långsökta,

Svar: Så kan det vara.
Torbjörn Lindahl

2023-04-30 @ 10:16:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0