29:e dagen. Två gånger till vård- f'låt Hälsocentralen

Undrar om folk blir friskare för att vårdcentraler börjat kallas hälsocentraler. Man kan ju hoppas det. Men det är väl fortfarande pga sjukdom man ska gå dit? Eller...blir det när man känner sig vara vid extra god hälsa.
- Hej!
- Hej!
- Vad kan vi hjälpa dig med?
- Jag känner mig vara vid så ovanligt god hälsa!
- Då har du kommit rätt.
 
Själv var jag alltså till hälsocentralen två ggr idag. F m läkarbesök som min sjukgymnast bett mig boka när han för en vecka sedan sett min stapplande gång och gjort ett ytterst enkelt test. Han tyckte nämligen att det mycket eventuellt kanske möjligen skulle kunna vara tecken på Parkinsson och därför borde kollas. Läkaren var dock, efter lite ordentligare test ytterst tvivlande (helt avvisande) och tyckte att alla brister i min rörelseförmåga kan förklaras som efterdyningar av stroken.
 
På eftermiddagen var jag tillbaka och träffade sjukgymnasten igen. När jag berättade om resultatet av läkarbesöket sa han 
 
- Och om du förra veckan gått lika snabbt och stadigt här i korridoren som jag såg dig göra nu idag skulle jag aldrig kommit på tanken att det skulle vara något allvarligare.
 
Måste varit osedvanligt trött förra veckan.
 
Men roligt få beskedet att man är vid god hälsa - på Hälsocentralen.

Kommentarer
Postat av: Thorsten Schütte

Mr Parkinson är en luring och ...
... kan gömma sig bakom andra besvär, i mitt fall bl a knäskada och artros
... ger långt innan symptomen på rörelser psykiska symptom som då ofta feldiagnosticeras
... har mycket varierande dagsform.
Rekommenderar filmen Spring, Uje, spring

2022-11-10 @ 19:10:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0