Pingstdagen

60 deltagare lär vi ha varit i högmässan idag enligt kyrkvärdens räkning. Johan celebrerade och predikade, Mats hjälpte honom. 
 
Högtidlig pingstmässa där vi fick sjunga just de två psalmer som passar på Pingstdagen; 475 Nu stunden är kommen*...och 160 Guds Ande kom från himlen ner..
 
Varför tycker jag att dessa två psalmer passar så bra just på Pingstdagen? Jo, för att texterna talar om det som sker på Pingstdagen enligt Apg 2. Perfekta gradualpsalmer (särskilt 475) enligt gammalt psalmvalstänk. Övriga pingst- och Helig Ande-psalmer i psalmboken är ju i stort sett böner. Så t ex den kanske mest brukade 161 Helige Ande låt nu ske undret som väcker oss alla. En psalm jag också uppskattar och som inledde dagens högmässa.
 
Fick skjuts av Mats till och från kyrkan. Han bor ju i stugan i Kallax sommartid men då han I fredags fick frågan av Johan om att distribuera så måste han ju förbi hemmet och byta till prästkläder. F ö har Mats (och även Johan) s k talar dvs prästrock av engelsk modell, fotsida. Dom är inte så katastrofalt dyra och kan beställas på nätet, upplyste Mats mig om. Fick nästan lust beställa en så jag kan se ut som en riktig** präst de år jag har kvar.
 
Hur länge det blir beror ju på hur långt krafterna räcker. Idag om eftermiddagen räckte dom till nästan ett varv runt Mjölkuddsberget, inklusive två ggr upp och ner.
 

 
* att den är skriven av Luleå stifts förste biskop gör ju inte saken sämre
 
** i alla traditionella kyrkor har präster fotsida prästrockar. Undantaget är Sverige och Finland - och sägs bero på att kung Gustav III befallde prästerna bara ha knäkorta kaftaner för att lättare kunna dansa på balerna på slottet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0