Igår

dvs 21 juni var det sommarsolståndet. Årets ljusaste dag. Ska man glädja sig över ljuset eller sörja över att vi går mot mörkare tider? Vad det senare beträffar så tänker jag med viss glädje på att om fem veckor kan man vid god sikt se första stjärnan Vega i stjärnbilden Lyran. Men att det var sommarsolståndet missade jag.
 
Jag missade också att det var min gamle kamrats födelsedag. Vi fyller lika många år varje år. Men han något tidigare varje år. När vi var yngre var jag snarast avundsjuk på honom som fick vara ett år äldre än mig i flera månader årligen. Men nu har vi ju båda kommit i den ålder då det snarare är han som borde vara avundsjuk på mig som får vara  ett år yngre i 3 och 2/3 månad - varje år!
 
Sen är ju den riktigt kniviga frågan om man ska förknippa sin gamle kamrat med årets mesta ljus eller med det oundvikligt sakta kommande mörkret?
 
Helt utan avundsjuka: grattis!
 

Kommentarer
Postat av: Jubilaren

Tack!

2022-06-23 @ 09:08:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0