Tredje söndagen efter Trettondedagen

Fick för mig gå på morgonmässan idag. Tog bilen. 16 personer var samlade i kyrkan. Kl 11 hade det varit betydligt fler, hörde jag senare av Mats. Sammanlagt ungefär så många som det brukar vara alltså. Var kommer allt folk ifrån, undrar jag. Dags alltså att återigen påminna om att fler bland de trogna gudstjänstfirarna borde gå kl 9 så vi inte riskerar spränga den av församlingen satta 45-personersvallen för mässor i  Hertsökyrkan.
 
Att jag valde morgonmässan idag beror på en lust höra Bosse predika. (Johan hade 11- högmässan). Det ångrar jag inte. Bosse har alltid en förmåga att ur texten lyfta fram detaljer man aldrig tänkt på. Lärjungarna säger till Jesus "kom och ät" men Jesus svarar att han har mat som dom inte vet om. Bosses tillämpning: Vi försöker ordna det fint för Jesus i vår gemenskap i församlingen med allt vårt organiserande och tror att det ska bära god frukt. Men Jesus vill annat. Han har sina egna himmelska resurser. Det är dom som föder verkligt andligt liv. Våra försök i egen kraft betyder inget för honom.*
 
Skjutsade en av gudstjänstdeltagarna till stan på hemvägen. Gemensamt tog vi latte på Espresso House.
 
Nu väntan på en bit fläskkarré som är i ugnen.
 

 
* fritt ur minnet, eventuellt blandat med mina egna tankar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0