Fjärde söndagen efter Trettondedagen
Hej Torbjörn! Resonemanget var ju aningen spekulativt (därför jag inte gjorde mer av det i predikan :) )
- men är baserat på en artikel i kommentaren av: Beitzel, Barry J., och Kristopher A. Lyle, reds. Lexham Geographic Commentary on the Gospels. Lexham Geographic Commentary. Bellingham, WA: Lexham Press, 2016.
Där belyser de 1) Det har visats finna arkeologiska fynd som antyder att platsen haft kopplingar till Asklepius el. Eshmun (bland annat har man hittat en lerfigur som avbildar en människa med ormkropp.(s 128)
2) Det finns i Midrash något resonemang kring detta.
Midrash Rabbah Leviticus 24:3. Säkert baserat på att satan kan uppträda som en fallen ängel.(vissa handskrifter står det dock en ängel från Herren som motsäger ovanstående)
3) Om det är så att det är en plats för tillbedjan av ormen / en annan Gud - blir kontexten i Johannes mer begriplig eftersom frågan om vem Jesus är är Johannes ärende. Då blir det en manifestation av Jesus att han är Gud ännu tydligare.
Det är ju spännande när det saknas verser i vår bibel - därför jag gjorde en poäng av det.
Kul att se dig idag!
/Johan M
Faktiskt fel att i fotnoten säga att en Bibelvers blivit ”borttagen”. Rättare är att i en del spretiga sena handskriftskopior blev en notis om ängeln tillagd och när det skedde blev tillägget i alla fall olika.
Tror varken på ängeln eller på demonen i det här fallet. En periodisk källa verkar som en bra förklaring - det bubblade till i dammarna ibland när den "gick igång" (ungefär som Sjöbyttebäcken hemmavid som också är synnerligen periodisk). Sen om folk blev friska tillerkändes väl olika gudar resultatet :o). Ibland får man vara skeptisk även som frommis - t ex kan ju mannen mycket väl ha lidit av en psykosomatisk sjukdom och behövde en rejäl "uppryckning" eller "spark i baken". Mirakulöst förblir ju dock att han genast kunde knalla iväg med liggunderlaget - efter 38 års liggande borde ju musklerna ha varit ganska så förtvinade. Så all ära åt Jesus!