77:e dagen. Laestadius

är en av de gamla prästsläkterna i Norrland. Den mest kände är Lars Levi efter vilken väckelserörelsen laestadianismen fått sitt namn. Även brodern Petrus (också präst) är väl acceptabelt känd bland dem som läst kyrkohistoria. Men fler präster finns med det släktnamnet i tidigare generationer, men inte i senare. Prästsläktnamnet är taget efter socknen Lästa* i nuvarande Kramfors kommun i Ångermanland som släkten härstammar från. En annan gren av släkten tog namnet Lestander.
 
Men det finns andra laestadius, dock ej alltid - snarare aldrig(?) - laestadianer! I min ungdom träffade jag en i politiska sammanhang (fpu). En annan kändis var kommunalråd (s) i Arvidsjaur, ständigt ogillad av min morfar som var högerpartist. En sak dom bråkade om var placeringen av huvudleden genom samhället. Laestadius vann och resultatet kan ses än idag: rakt genom samhällets centrum (där den på gammalt vis alltid gått) förbi hotell Laponia som lär ha varit ett av kommunalrådet Laestadii skötebarn. Min morfar ville ha huvudleden lite utanför tätaste centrum, nere vid järnvägen istället där han ägde Järnvägshotellet. Var och en slåss för sitt! Men enligt min ringa mening fick morfar rätt ändå. Det visade sig nämligen vara omöjligt med den ökande trafiken av tunga långtradare genom centrum, alltså fick man bygga en omväg för tung trafik nere vid järnvägen - ungefär där morfar tyckte att huvudleden borde gått redan från början! Så kan det gå.
 
En annan Lars Levi Laestadius kan också nämnas. Sonson till den förut nämnde. Men han blev inte präst. Han blev teaterchef i Malmö.
 
Alla börjar nu inse att detta bara är en inledning (helt i klass med min gamle kamrats dylika på hans blogg) till det jag egentligen avser skriva. Men nu är jag så trött så det får bli imorgon. Välkommen åter!
 

 
* f ö inte alltför långt ifrån Dals socken (i samma nuvarande Kramfors kommun) som prästsläkten Lindahl härstammar från

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0