75: dagen. Juldagen

God Jul säger jag frimodigt fastän julafton är över. Jag minns sista året jag bodde i huset på Porsön. Då var jag om juldagsmorgonen på väg mot garaget för färd till juldagshögmässa. Jag mötte grannarna.
- God jul, sa jag .
De såg helt chockade ut. Jag insåg att för dem var "God jul" något man sa inför julafton inte inför och under juldagen. Men alla (kristna) vet ju att juldagen är centrum i den kristna julen.
Alltså God jul på juldagen!
 
Som god vän, tillika bloggare, ofta skrivit: julen firas bäst i kyrkan. Alltså till högmässa! Fick lift med Mats som ville komma tidigare än normal bussresa tillåter eftersom han skulle leda mässan. Även Simon följde med. Att Mats ledde mässan beror på förkylning hos Bosse. Till sin hjälp hade Mats tagit med Niclas som distribuerade och ledde psaltarpsalmen. Han sjunger bra utan tvekan.
 
Även i övrigt fin gudstjänst. En hel del folk man inte söndagligen ser i Hertsökyrkan, bl a familj från Norge och släktingar till vår egyptiske/koptiske vän Marcos. Pratade även med en man från Afgahnistan och en från Armenien (honom ser man ibland).
 
Även två ryska (åtminstone rysktalande (?) kvinnor såg jag.
När det börjar komma allt fler utlänningar till gudstjänsterna är jag glad att vi har en - någotsånär! - liturgiskt utformad gudstjänst. Att stå och sitta, buga sig och göra korstecken är internationellt liturgiskt språk. Och att något-så-när(!) lära sig församlingsvaren i liturgin är också lättare när de sjungs än när de läses.
 
71 deltagare - och igår på julbönen var det 89 upplyste kyrkvärden mig om.
 
I morgon leder Mats högmässan igen. Men det var bestämt sedan tidigare pga planerad semester för Bosse. Då låter Mats mig leda själva mässdelen så jag inte ska bli helt ringrostig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0