65:e dagen. Äntligen en ramp

framför bron så jag enkelt kan ta mig ut och in (upp och ner för bron) med rollator, som det är skönt att ha med när jag promenerar längre sträckor, utan att riskera att ramla, vilket hänt tre gånger, när jag utmattad och mer vinglig än vanligt, efter långpromenad försöker nå handtaget på ytterdörren.
 
Efter senaste fallet tyckte jag det var dags ansöka hos kommunen om att få en ramp.
 
1. Kontaktade arbetsterapeut som kom på hembesök 25 aug och snabbt gjorde bedömningen att en ramp var av nöden, när jag visade hur jag bär mig åt särskilt när jag ska ta mig in med rollator. Hon visade iofs hur jag kan ta mig in på något säkrare sätt men ansåg ändå att en ramp behövdes.
 
2.. Efter några dagar fick jag ett skriftligt intyg som jag skulle bifoga till en ansökan om Bostadsanpassning till den kommunala avdelning som hanterar dylikt.
 
3. Sedan hände ingenting på över tre månader. När jag en gång efter ca halva tiden ringde bostadsanpassningen och frågade hur långt ärendet avancerat så fick jag svaret (av den ensamma handläggaren) att det nog tar 1-1,5  månader till innan hon kommit ikapp.
 
4. Vid arbetsterapeutens besök hade jag sagt "precis likadan ramp som närmaste granne har". Vilket arbetsterapeuten insåg var helt rimligt.
 
5. Likväl måste handläggaren på bostadsanpassningen själv komma ut och titta.
 
6. Sedan började något ske. Saken godkändes från kommunens sida.
 
7. Då måste ordföranden i vår bostadsrättsförening ge sitt godkännande. Nu råkade jag möta honom på gården och sa att han snart får en förfrågan från kommunen vilken han snarast bör besvara. Han lovade muntligt på stört att direkt godkänna och skicka in svaret så fort han fått skriftlig förfrågan.
 
8. Då ringde jag bostadsanpassingshandläggaren - det var nu december och jag började undra om rampen skulle vara på plats på julafton då två rullstolsburna släktingar kommer - och sa att nu kan hon gå vidare för ordföranden har lovat skicka in skriftligt godkännande så snart han fått förfrågan. Men det räckte tydligen inte heller för hon ringde själv och pratade med honom innan hon (vågade?) gå vidare.
 
9. Entreprenör kontaktades (den som kommunen brukar anlita) och fick skicka offert. Offertandet tog några dagar. Bidrag - som av en händelse exakt samma summa som offerten - beviljades ( jag fick ett skriftligt beslut) och entreprenören gavs klartecken gripa sig verket an.
 
10. Idag var han här och fixade det. Tog nån timme, högst. Det är absolut inte hans fel att hela ärendet tog tid.
 
-Hade vi fått förfrågan direkt (när arbetsterapeuten varit här 25 aug!) hade du haft rampen efter två dagar. Vi har alltid på lager.
 
Jag dristar mig citera honom ytterligare:
- kommunen är ett gäng som skickar papper mellan varandra. (Obs! Inte mina ord)
 
Borde jag kontaktat privat entreprenör själv och betalat 20500kr ur egen ficka med skattade pengar? Tur att jag inte ramlat igen under väntetiden och slagit mig ytterligare.
 
Jag ska nu inte rikta någon kritik mot enskilda befattningshavare i kommunen som sannolikt bara handlar enligt de anvisningar de fått men visst borde kommunen kunna ha en enklare hantering av ett så enkelt ärende. Ingen ombyggnad behövs i fastigheten; entreprenören har allt på lager; arbetet tar högst två timmar. Borde inte en arbetsterapeut direkt kunna bevilja och beställa  hos den entreprenör kommunen har avtal med?
 
Jag bara undrar 
 
Idag kom Mats förbi på middag innan vi gick till bastun. Tillsammans med Simon (yngre sonen) firade vi rampens ankomst genom att tända några tomtebloss som vi hängde på räckena (tomteblossen dock ej i bild).
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Thorsten Schütte

Jag tänker på rampen som Ove i filmen och boken "En man som heter Ove" byggde åt sin hustru.
Det som är jobbigast med sjukdom och åldrande är att man känner sig bo i fel kropp...

2022-12-16 @ 17:27:08
Postat av: Andreas Holmberg

Nu gläds vi åt att rampen kom före jul och behjärtar det glada (om än falska) påståendet att "den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge."

Det är väl bara om människolivet som helhet vi med sanning kan säga "slutet gott, allting gott!"

2022-12-16 @ 22:17:50
URL: http://efsidag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0