Sjuttonde sönd efter Trefaldighet

Som vanligt till kyrkan. Bosse ledde mässan och predikade. Själv hjälpte jag honom med distributionen.
 
Det här var nu sista helgen (för den här gången?) med något slags pandemirestriktioner. Fr o m kommande söndag blir det bara en högmässa då begränsningarna i antalet närvarande försvinner. Det blir även kommunion på vanligt sätt med ätande och drickande.* Bosse konstaterade att trots att vi hela tiden under pandemin hållit igång mässfirandet har vi inte haft något coronafall i gudstjänstförsamlingen. Stort tack till Gud för det.
 
Kyrkkaffena kommer också igång varannan söndag då Ingela jobbar. Hoppas vi kan få frivilliga som ställer upp övriga söndagar.
 
Väl hemma ägnade jag eftermiddag och kväll åt att läsa ut en ytterst givande bok men den berättar jag om en annan dag.
 

 
* eftersom vi nu under restriktionstiden vant oss vid att prästen doppar brödet i vinet och ger kommunikanten direkt i munnen, så är den bestämda önskan (från oss präster) att vi i Hertsökyrkan fr o m nu helt avstår från oskicket (som kom med AIDS-rädslan för 30 år sedan) att kommunikanten själv kan doppa brödet i kalken. Alltså: drick vinet ur kalken (eller be prästen doppa åt dig).
 (Att själv ta brödet i "pincettgrepp" mellan tummen och pekfingret och doppa ger intryck av att man tar för sig istället för att ta emot, och risken ökas att vi får en massa otvättade fingrar som råkar doppas i vinet).

Kommentarer
Postat av: jokke

Det blev fint och fullständigt kyrkkaffe idag också trots att Ingela inte arbetade, så det står och faller inte med Ingelas tjänstgöring!

Svar: Nog märkte jag det, jag fikade ju själv.
Torbjörn Lindahl

2021-09-27 @ 00:03:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0