Fjortonde söndag efter Trefaldighet

Inget nytt. Samma kyrka som vanligt. Idag var det nomineringsgruppens, Socialdemokraterna, tur bjuda på kyrkkaffe efter 11-högmässan. 
 
Men redan till morgonmässan kl 9 infann jag mig. Vid alla kyrkoval sedan millennieskiftet har jag som distriktspräst i Hertsökyrkan alltid sett till att det funnits ett bord där nomimeringsgruppernas valinformation kunnat placeras flera söndagar före valet. Min avsikt var nu att bereda ett sådant bord igen eftersom det inte gjorts.*  Men när jag "ändå var där" så kunde jag gå på 9-mässan trots att 11-mässan med socialdemokratiskt fikabröd var ursprungsalternativet. 
 
Att gå på två mässor samma dag? Nej. Istället for god vän och jag och åt kebabtallrik på Frasses kl 11. Men till kyrkkaffet efter högmässan var vi tillbaka.
 
Där kom jag först i samspråk med tidigare kommunalrådet Yvonne Stålnacke som nu toppar (s)-listan i domkyrkoförsamlingen. Vi konstaterade per omgående att vi har ganska olika syn på kyrkans utveckling. Ovänner blev vi inte men tydligt oense. Jag pratade även med Margareta Lindbäck (tidigare kommunfullmäktiges ordförande) som jag känt ända sedan Nederluleåtiden och alltid haft god personlig relation till. Vi talade dock mindre om kyrkovalet och mer om kyrkstugurenovering. Vi har kyrkstugor nära varandra och hon uppmuntrade mig inför fortsatta renoveringsinsatser.
 
Vid fikabordet kom jag även i samspråk med sosse som bl a undervisade mig om existensen av "den hemliga synoden" som lömskt verkar inom kyrkan. När han lämnat sin plats slog sig fd kommunalrådet ner och vi fick ett fortsatt mer personligt samtal. Vi var nämligen i samma kompisgäng några år under högstadietiden (hon hette Öberg då) och hade mycket dela från den tiden. 
 
Att socialdemokrater kan vara ytterst trevliga rent privat - trots viss kyrkopolitisk oenighet - har jag upplevt många gånger. Och även - nu tänker jag inte just på dem som nämnts i denna bloggpost - när man ibland kommer in på djupare personliga och andliga frågor, hur dom många gånger kan visa stort personligt förtroende för en präst som dom rent kyrkopolitiskt anser vara helt fel och som, i vart fall i varje kyrkovalrörelse, energiskt bekämpar med alla till buds stående paroller.
 
Nästa söndag är det Centern som bjuder på fika efter 11-högmässan i vilken jag både predikar och döper.
 

 
* några kristdemokrater informerade mig dock om att domprosten förbjudit material med nomineringsgruppsinformation i kyrkorna. Till min ytterst stora förvåning!!! Detta är ju ett kyrkoval inte ett samhällsval. Var är annars den mest naturliga platsen söka väljare till kyrkovalet om inte bland kyrkfolket? Eller har det blivit så naturligt för oss att "det där får politikerna sköta, kyrkfolk ska inte bry sig"???
 
Jag säger då bara det. Och kommer omedelbart efter detta blogginläggs avslutande att skriva en protest till domprosten.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0