Söndagen före Domssöndagen

Jag behöver väl inte säga var jag gick i högmässan? Det är ju självklart. Bosse predikade och celebrerade. Strax innan gudstjänsten bestämde vi att jag skulle hjälpa till med distributionen. (Han trodde Johan skulle komma men så blev det inte) Vi var väl någonstans mellan 45 och 50 personer. Högtidlig gudstjänst.
 
Efter gudstjänsten och vid kyrkkaffet fick jag prata med ett par från Eritrea som för första gången besökte Hertsökyrkan. Kvinnan, som bott längre i Sverige, hade dock tidigare gått i Björkskatakyrkan
 
Efter kyrkkaffet stötte jag på två laestadianska vänner som inte tillhör de söndagliga gudstjänstfirarna, men som dyker upp då och då. En predikant, en styrelseledamot. Eftersom vi tidigare mötts i de sammanhang i Fridsförbundet där dess framtid* diskuterats;, så frågade jag: 
- om Fridsförbundet skulle välja bli en helt självständig församling och lägga all sakramentsförvaltning i (kyrkligt outbildade) lekmäns händer, tror ni då att ni skulle få vara med om en så högtidlig högmässa som ni upplevt här idag?
 
 I bilen på vägen hem berättade jag för Mats om min fråga. Han som varit kyrkoherde i Gällivare och gått på nattvardsgång (dock utan att kommunicera) i västlaestadianska bönhuset därstädes, sa att han lätt kunde svara på frågan. Svaret är nej. Precis samma tanke har jag som en gång deltagit i nattvardsgudstjänst i västlaestadianska bönhuset här i Luleå.
 
Nu kan man ju inte med säkerhet säga att östarna skulle välja exakt samma väg som västarna men risken är nog stor; helt läst nattvardsliturgi, med bara kort nattvardsbön, typ 1942 års handbok, intiftelseorden och läst O Guds Lamm. Men utan "Upplyft era hjärtan...", prefation och helig. (Och sannolikt helt utan de ytterligare möjliga församlingsgensvar som finns i 1986 års handbok). Mycket torftigare alltså. Så tänk er verkligen för kära vänner innan ni fattar ett sådant beslut.
 
(F ö måste det varit nattvard i västlaestadianska bönhuset idag, eftersom vår vän därifrån som alltid dyker upp i kyrkan dessa söndagar syntes i högmässan idag).
 
Nu vet jag att det ofta diskuteras nödvändigheten av de moment i liturgin som inte absolut måste vara med för att det ska anses vara en giltig nattvard. Då är mitt svar: varför anstränger du dig för att göra varierad middag varje dag? Det räcker väl med ärtsoppa på vardagarna och blodpudding på söndagarna om du ska hålla svälten utanför dörren. Allt utöver det är väl onödig (=otillåten?) lyx?
 
Snabbt hem för lunch sen tog jag med Mats i bilen och vi återvände till Örnäset och Fridsförbundets bönhus. Där predikade jag tillsammans med en av predikanterna. Min prästerliga vana trogen talade jag över evangeliet om de tio jungfrurna/unga flickorna/brudtärnorna. Redan i kyrkan hade jag av en av högmässodeltagarna fått höra att det finns fler viktiga 10 i Bibeln. Abrahams förhandling med Gud om hur många rättfärdiga som krävs för att Sodoom ska skonas stannar ju på  tio. En kvinnas tio mynt varav ett försvinner och återfinns. De tio spetälska som botas men bara en vänder åter och tackar. Tio är ju också det antalet personer (iofs sig vuxna män) som krävs för att en judisk synagogsförsamling ska kunna bildas.
 
Något ytterligare referat av predikan blir det inte eftersom jag släppte min (nästan) normala högmässopredikomall med tre delar. (Den nyfikne må söka upp Luleå Fridsförbund på Youtube).
 

 
* den s k framtidsgruppen som Fridsförbundet utsett,  och som jag fick förtroendet delta i, presenterade fyra (teoretiskt) möjliga framtidsvägar:
1. Fortsätta nyttja svenska kyrkans präster ("så länge det går" - vad det nu betyder?)
2. Bilda en frikyrka och låta lekmän ta över sakramentsförvaltningen
3. Tillsammans med övriga fridsförbund i Norrbotten bilda (och gemensamt finansiera!) en stiftelse som anställer en präst (vem skulle det kunna  vara?) som betjänar alla fridsförbund 
4. Samarbeta med Missinsprovinsen på något sätt och låta sig betjänas av dess präster (och eventuellt någonstans i framtiden att vissa predikanter kan prästvigas inom Missionsprovinsen)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0