Jungfru Marie bebådelsedag

Enligt korrekt kyrklig kalender den 25 mars, men här i Sverige numera på en söndag i närheten. Tyvärr blir den söndagen ofta femte söndagen i fastan eftersom Palmsöndagen inte får falla ur kyrkoåret. Tråkigt att en söndag med det mycket uppbyggliga temat Försonaren faller bort. Men när jag bad Laudes följde jag Femte söndagen i fastan. Jag har sagt det förr, och säger det igen: kyrkan borde återgå till att fira bebådelsedagen på rätt datum. Finns ingen anledning att det samhälleliga behovet av färre vardagsledigheter - produktionen och skatteintäkterna ni vet! - längre ska få styra kyrkans år. 
 
Nå, idag var jag i vart fall deltagare i en mässa med bebådelsedagstema. Mats celebrerade och påminde i predikan om att förr-förre ärkebiskopen KG Hammar inte trodde på det som är centrum i denna dags berättelse, nämligen Jesu tillblivelse i Marias liv utan mans medverkan.
 
Vad gäller den fortsatta tron om Maria läste jag i veckan i Kyrka & Folk en mycket intressant artikel i vilken påvisades att tron på Marias ständiga jungfrudom (latin: Semper virgo) var en fast förankrad tro hos kyrkofäder, en tro som den lutherska reformationen inte heller tog avstånd från. En tanke var att Kristus som kunde gå genom stängda dörrar, fast han efter sin uppståndelse var så kroppslig att han åt mat i sina lärjungars närvaro och uppmanade dem ta på honom, och utan att demolera dörrarna, han äger naturligtvis också makt att födas ur Marias moderliv och likväl lämna hennes jungfrudom intakt. Detta var dock inget Mats berörde i predikan
 
Inte heller berörde han resten av den allmänkyrkliga tron i sammanhanget: att Maria också genom livet förblev jungfru och att hon och Josef inte hade något samliv. För vår översexualiserade tid är väl tanken att Maria och Josef skulle levt i frivilligt celibat en omöjlig tanke. Så icke för kyrkofäder och lutherska fäder.
 
Min yngre son var med i kyrkan och fick turligt nog träffa några människor som mindes honom från hans barndom. Mats kom på kyrkkaffe och efteråt tog vi tre gemensam söndagsftermiddagspromenad. Det blåste lite,men när vi gick längs Mjölkuddsbanken hade vi vinden rakt i ryggen. Motsatsen hade varit jobbigt.
 
 

Kommentarer
Postat av: Thorsten Schütte

Jag är med på jungfrufödseln. Men att Maria också genom livet förblev jungfru och att hon och Josef inte hade något samliv låter krystat för mig, både med hänsyns att Jesu bröder nämns i bibeln och med den implicita sexualfientligheten detta innebär.

Svar: Skönt att nån är med på jungfrufödseln, att inte alla är lärjungar till KG Hammar.
Vad gäller de följande problemen du diskuterar är väl det om Jesu syskon enklast att lösa. Det kan ha varit halvsyskon, barn t Josef i tidigare äktenskap. Notera att sista gången Josef nämns i Bibeln är när Jesus är 12 år. Sen försvinner han. Maria finns ju med i 20 år till. Josef kan alltså ha varit äldre än Maria.

Frågan om makarnas ev senare avhållsamhet är kanske värre. Kanske!

Vad Maria beträffar kan man ju fundera över vad det innebär för hennes livskallelse att hon utvalts av Gud och av honom fostrats för sin uppgift.

När det gäller Josef kan ju var man fråga sig: vad skulle det innebära för min syn på, och relation till min hustru om jag visste att hon burit Guds Son??= Gud själv= haft Guds fulla helighet i sin egen kropp?

Sexualfientlighet? Alltid kommer det på tal när Maria diskuteras. Jag noterar att också aposteln Paulus levde i livslångt celibat. Men med anledning av honom är det ingen som nämner nåt om sexualfientlighet.
Torbjörn Lindahl

2021-03-21 @ 19:08:57
Postat av: Andreas Holmberg

Ja, det låter krystat även för mej - att leva i celibat i ogift stånd är en sak, men att leva i celibat även inom äktenskapet en helt annan (även om uppskattaren av det jungfruliga ståndet S:t Hieronymus rent språkligt har rätt i att bibelordet "han kände henne inte förrän" inte nödvändigtvis behöver innebära att han "kände henne sedan").

Dessutom är det i sej uppbyggliga exemplet med Kristi gång genom stängda dörrar talande: "semper virgo"-dogmen (den i Skriften obestyrkta, likaväl som den om Marie himmelsfärd och obefläckade avlelse) ledde alltså en tid till att man inte ens trodde att Kristus föddes vaginalt, alltså på vanligt sätt. Men bara för att han avlades på mirakulöst sätt betyder det ju inte, som bl a C S Lewis påpekat "Mirakler", att resten av processen var särskilt mirakulös!

Fromma föreställningar det ena som det andra, och det är klart att så KUNDE ha skett utifrån Guds allmakt och Marie reservationslösa "överlåtelse"; men det är mycket som KUNDE ha hänt och som vi i våra fromma föreställningar anser BORDE ha hänt, som ändå inte har hänt (vilket ibland är uppenbart, t ex beträffande vad Gud "borde" ha gjort med hedningar i Amerika före Columbus, ibland ännu inte blivit uppenbart).

Men tack för en intressant bloggpost på den första av två Vårfrudagar! Håller HELT med dej om att Marie Beb bör firas 9 månader före juldagen, d v s 25 mars, även om den kan behöva flyttas om den som häromåret sammanfaller med Långfredagen. Här i Njutånger firade vi först Bebådelsedagen (kl 11 i Enångers-katedralen) och därefter Passionssöndagen (genom gudstjänst med Altarskåpets stängande i Njutånger kl 13). Jag var med fysiskt på båda gudstjänsterna, varefter Efs Njutånger hade digitalt årsmöte kl 14.

Svar: Om inte "om" och "men" och "kunde ha..." hade funnits hade livet - och de teologiska diskussionerna - varit mycket mindre givande. T ex hade du inte skrivit denna intressanta kommentar (jag förutsatte att denna bloggpost skulle väcka dig).
Torbjörn Lindahl

2021-03-22 @ 01:34:19
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Thorsten Schütte

För en allsmäktig Gud är jungfrufödseln faktiskt ett enklare alternativ än de mera tillkrånglade man tillgriper eljest. Men samma Occams rakkniv talar mot den komplicerade eviga jungfrun. Jag låter frågan vara öppen!

2021-03-22 @ 08:55:10
Postat av: Den gamle kamraten

Vad som är vad i denna fråga tänker jag inte utgjuta näsblod över. Läste dock någonstans att tanken på ”Semper Virginia” finns formulerad så tidigt i fornkyrkan att den kunde ha slagits ihjäl av någon äldre gubbe som sagt ” När jag var liten grabb berättade farfar att när han var ung träffade han en karl som mött Jesus halvlillebrot.” Men det skedde inte. Därför tror jag på katolikers och ortodoxes tankar att hedersmannen Josef blivit änkeman och gifte om sig för att få bistånd med sin stora barnflock. För 150 år sedan skedde det i Sverige åxå att bonden gifte sig med pigan när frun dött i barnsäng.
Men som sagt: Inget näsblod.

2021-03-22 @ 08:56:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0