Idag gick jag inte i kyrkan

I fredags vaknade jag med väldig snuva. Vad är detta? Hur länge ska detta vara? Kan jag leda gudstjänst  nästa vecka då det är min tur?
 
För att  bli riktigt säker på att något allvarligare inte inträffat beslöt jag samma dag boka ett Covid-test. Svar fick jag redan idag på 1177.se. Provet var negativt, dvs inga tecken på smitta. Men då hade jag för säkerhets skull hållit mig i frivillig karantän lördag och söndag. Därav mitt icke-kyrkobesök.
 
I stället såg jag TV-gudstjänst från den kyrka som efter knappt 42 år inte längre är min församlingskyrka eftersom jag flyttat in i Domkyrkiförsamlingens revir, nämligen Nederluleå Kyrka, Gammelstad.
 
Predikan av kh Rickard Marklund. Gudstjänsten leddes av km Elisabeth Kero, men de uppgifter hon fått var ganska blygsamma; välkommen och kort inledningsord och sedan tack till tittarna för att dom tittat, några förmanande ord om att ta vara på det som kyrkoherden sagt och sen välsignelsen.
 
Däremellan var det psalmer och sånger av gospelkör och övriga moment, kollektbön, två textläsningar, överlåtelsebön och Litanian vilka leddes av flera olika personer. Men det är väl så när en församling får vara i TV - så många som möjligt ska ges chans synas i rutan. Det blir mer rättvist så.
 
Gudstjänsten inspelad  i förväg. Några av deltagarna kände jag igen.
 
Problemet med inspelade gudstjänster är ju att kyrkorummet mer blir en studio där den naturliga liturgiska riktningen, fr a bön mot altaret, försvinner.
 
Men trevligt se det kyrkorum där jag firade min första mässa och att se lite bekant folk.

Kommentarer
Postat av: Thorsten Schütte

Följde coronahelgrutinen med Gudstjänst i Kristina Kyrka på nätet i går och reprisen av TV-Gudstjänsten i dag. Den var bra och uppenbarligen inspelad precis innan fällan gick igen för ett år sedan.
Under den tid jag mådde så dåligt att jag inte kunde gå till kyrkan för ett par år sedan blev TV- och radiogudstänsten mycket viktiga för mig.

2021-03-08 @ 17:35:40
Postat av: Andreas Holmberg

Hade ju varit passande om kyrkoherden i Nederluleå Gammelstad så här till 300-årsjubileet (och 400-årsjubileet av Gammelstad som stad) hade citerat något ur Gammelstadsfödde rutvikspojken Rutströms Oculi-predikan från 1759, som jag fick av din gamle församlingsbo, konstnären Gunnar Johansson från Måttsund, innan han dog: http://rutstromspostilla.blogspot.com/2021/02/tredje-sondagen-i-fastan-en-fortappad.html, t ex det här:

"Bort fördenskull med den förföriska tanken, såsom kunde människor genom döden förlossas till Guds himmelska rike, som nu icke genom tron på Jesus i nådens tid, i bättringens ordning blivit förlossade och frigjorda ifrån satans makt till Gud och fått lott ibland dem, som helgade äro. Bevara oss, Gud, ifrån denna säkerhet och villfarelse; ty i döden är ingen förlossning, där icke före döden någon omvändelse skett."

Och då räknas han ändå som hyperevangelisk! Landsförvisad blev han för sitt "kätteri". Noterar f ö att Rutström i Dårhushjonet citeras med sitt sändebrev från landsflykten till Sveriges präster.

Jag planerar ett 300-årsfirande i Gammelstad senare i år och en liten "pappminnesstenskupp" bredvid Benzeliusstenen. (Men skvallra inte för Richard). Rutström från Rutvik är mycket mer förtjänt av en minnessten i Gammelstad än Benzelierna från Bensbyn, som väl inte mycket annat gjorde för svensk kristenhet än ratificerade konventikelplakatet. Rutström är ju däremot med sina sånger känd och välkänd i väckelsekretsar i både Sverige och Finland: http://helakyrkansjunger.blogspot.com/search/label/1700-talet%20Rutstr%C3%B6m

2021-03-09 @ 10:36:22
URL: http://efsidag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0