Solförmörkelse

var det i torsdsgs.* En partiell sådan (vilket är det man i vardagligt tal brukar avse då man säger solförmörkelse) dvs där månen bara skymmer en del av solen. Ser ut ungefär som om någon tagit en rejäl tugga av en kaka. Vi tittade på fenomenet på det klassiska sättet genom sotade glas.
 
För att få en bild att dela med kära läsarna måste jag dock vända mig till min gamle vän Thommy Bäckström i Umeå som har ordentlig utrustning i sitt observatorium vid sommarstugan.
 
 
 
 Foto: Thommy Bäckström 
Jämteböle Space Obervatory, Vännäs
Torsdag 10 juni 2021 kl 12:46
 

 
* att solförmörkelsen var just på 42- årsdagen av min prästvigning var ju också en anledning till firande

Kommentarer
Postat av: Thorsten Schütte

Ja,solförmörkelsen var snygg. Använde två polaroidglas i rät vinkel för att titta på solen.
Om coronaliturgi:
https://www.salaallehanda.com/artikel/insandare-va-l-ccinering

2021-06-15 @ 17:04:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0