Den helige Stefanos dag

Jag tycker principiellt att det är bättre namn på dagen än Annandag Jul. Det är ju en dag med martyrer i centrum och inte jultema. De gånger jag lett gudstjänst denna dag har jag ofta tagit en vers ur "Var hälsad sköna morgonstund", nämligen vers 3:
 
Han tårar fälla skall som vi,
förstå vår nöd och stå oss bi
med kraften av sin Anda.
Förkunna oss sin Faders råd
och sötman av en evig nåd
i sorgekalken blanda,
strida, lida
dödens smärta, att vårt hjärta
frid må vinna
och en öppnad himmel finna. 
 
Texten kan passa på martyrdag och melodin ger fläkt av  julstämning. 
 
Den psalmen hade Bosse inte med i kvällens mässa, men vi fick sluta med ps 120 alla verser. Kvällens mässa! Högmässa. Tradition sedan många år ha annandagsgudstjänsterna kvällstid. Skälet har jag tidigare förklarat.
 
Efter julaftonens och Juldagens anstormning av folk var det ikväll lugnare. Drygt tjugotalet tror jag.
 
Efter juldagskvällens promenad med stor sluttrötthet var jag i afton positivt överraskad att jag med sådan gångfart tog mig till busshållplatsen för färd till kyrkan. Dock hade jag som vanligt varit tidsoptimist när jag förberedde mig och kom till hållplatsen med bara 30 sek marginal.
 
Ett av skälen till min sena avfärd hemifrån var vilja att tillsammans med sonen hinna tända granen och sjunga en julpsalm.
 
I kyrkan träffade jag Mats som tagit sig dit promenerande, i två omgångar med paus hos dotter på Örnäset. Vi tog gemensamt buss hem och beslöt att inte byta från buss 1 till 4 i centrum utan följa med ettan ända till Munkeberg och gå därifrån. Men då hade det hänt en krock vid korsningen Svartöleden/Bodenvägen där skadade och hjälpande fordon stod i vägen så bussen fick svänga in på den senare från den förra och köra fram till Delfingatan och vända på ishallens parkering och åter ut på Svartöleden och in på Bodenvägen från höger, där det var framkomligt och inte blockerat av brandbilar, ambulans och skadade fordon. Men om vi varit på hugget när chauffören vände på parkeringen och bett honom stanna så hade vi ju kunnat kliva av ytterst nära den hållplats vi skulle stigit av vid om vi bytt buss i stan.
 
Så kan det gå.
 

Kommentarer
Postat av: Andreas Holmberg

Hej Torbjörn! Kan ju glädja dej med att i 1697 års koralpsalmbok är rubriken helt tydligt H Stephani Dagh med II Dagh Juul satt i betydligt mindre stil efteråt. Idag är det H Johannis Evangelistae Dagh med III Dagh Juul i betydligt mindre stil. (Och i morgon naturligtvis The Menlösa Barns Dagh eller IV Dagh Juul). Dagens texter är Ep. 1 Joh. 1:9-2:6 och Ev. Joh. 21:19-24 - föreslagen psalm "Var man må nu väl glädja sig".

Svar: Jag är således inte helt borta - i alla fall om man relaterar till tiden för över 300 år sedan.🙄🙂
Torbjörn Lindahl

2021-12-27 @ 19:46:55
URL: http://efsidag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0