Tre böcker

som jag läst under sommaren måste jag få berätta om.
 
1. Isabella Stakset: Genom krig och fred. Sjöbergs förlag 2021.
En  vittnesbördsbok av den typ jag tidigare erkänt att jag läst flera. Men då har det för det mesta handlat om människor med annan religiös bakgrund, ofta muslimsk. Men här handlar det om en vanlig svensk.
 
Författarinnan är gift med den kanske mer kände Sebastian Stakset och båda har de förts från mer eller mindre destruktiva livsomständigheter till liv i frihet och tro på Jesus. Makarnas livsresor kan väl i någon mån sägas vara parallella men inte helt samtida och inte i samma mån präglade av bakslag och återfall.
 
Enligt vad som berättas var maken Sebastian den som tidigast började dras till kristendomen. Såg även till att ha bönegrupp och bibelstudier i hemmet. Isabella mer avvaktande och till en början ville hon inte vara hemma de kvällarna men accepterade sen att sitta på avstånd i lägenheten och bara lyssna utan att aktivt deltaga. Men det går som ofta i dylika situationer: den Helige Ande börjar beröra också henne genom det ord som läses och talas och beds. 
 
Och till slut övertalas hon av en vän att "ta emot honom i ditt hjärta" som erbjuder sig leda henne i en "frälsningsbön" - till makens stora glädje som i över ett halvt år väntat på denna stund. "jag hade alltid haft en tro i mitt liv men det här blev en uttalad överlåtelse" berättar hon.
 
Men det slutar inte, och kanske inte ens på allvar börjar där. För bara drygt 20 sidor senare - hur lång tid som gått är oklart - skriver hon om en ny erfarenhet på ett läger att "det var där min genuina omvändelse ägde rum".
 
Och hon fortsätter:
"Pastorn undervisade om stabiliteten i tron och vikten att bygga huset på klippan så att det står stadigt när stormarna kommer. Då uppenbarade Gud för mig vilken syndare jag varit. Jag fick se hur hårt mitt hjärta var och hur mitt liv var fyllt av stolthet och högmod. Jag hade behandlat Jesus som en betjänt som fanns till för att tjäna mina syften, istället för att ödmjuka mig som en tjänare och tjäna hans syften. Övertygelsen slog mig så starkt att den förvandlade mig på djupet. Det var där på det lägret som jag under tårar och förkrosselse verkligen vände om."
 
 Att ställa en "tydlig avgörelse" sida vid sida med en "verklig omvändelse" är ju intressant för den som alltid varit nådens ordning-kramare.
 
2. Och här kommer en bok jag inte borde läst. Den vänder sig nämligen till kvinnor. När jag fick info om den från bokklubben var min absoluta avsikt avbeställa den. Och jag är nästan hundra på att jag la svarstalongen i brevlådan. Men nåt gick tydligen fel. Hade jag glömt kryssa i rutan för avbeställning eller är det Postnord som inte gjort jobbet? Hur som helst dök den upp i min brevlåda och då ville jag inte ställa den bland olästa i bokhyllan, en plats där böcker har viss tendens bli kvar.
 
Boken har den utmanade titeln Lögnerna kvinnor tror på - och sanningen som sätter dem fria. Författare: Nancy DeMoss Wolgemuth. Sjöbergs förlag 2021.
 
Efter ett inledande kapitel följer nio i vilka lögner kvinnor alltså frestas tro på presenteras. Om Gud, Om sig själva, Om synden, Om prioriteringar, Om sexualiteten, Om äktenskapet, Om barn, Om känslor, Om omständigheter. Ca 5 lögner per kapitel, sammanlagt 45 st. Sen två avslutande sammanfattande kapitel.
 
I slutet av varje kapitel upprepas respektive lögner och för var ock en ges bibelord som motsäger lögnen. Sannskyldiga bibelstudier även om det blir en del upprepningar.
 
När jag nu ändå tog mig för att läsa denna kvinnobok så upplever jag visst att åtskilligt kan riktas även mot män t ex flera av lögnerna om Gud (Gud är egentligen inte god); om synden (Jag kan synda och komma undan med det). Min visst kan man tänka att vissa saker kanske styr mer mot kvinnors livsupplevelser, tankar och känslor. T ex när det gäller barn, ansvar för hem och familj, upplevelsen att inte räcka till till för alla krav och förväntningar från familj, vänner och församling., strävan efter yttre skönhet. En befrielse kan det kanske vara för någon att höra att det är en av lögnerna när du kämpar att uppfylla de krav du lagt på dig själv eller uppfattar att andra förväntar sig av dig t ex att ditt hem alltid ska vara välstädat. Var i Bibeln kräver Gud det? Utmattad kan man bli om man trälar under egna eller andras förväntningar. Men det som Gud verkligen kräver/förväntar sig det kommer han också att ge kraft till, säger författaren bestämt och upprepar flera gånger min nåd är dig nog.
 
Författaren vågar också ta i sådana frågor som helt säkert kan var kontroversiella i vårt samällsklimat, t ex frågan om kvinnans underordning och barnbegränsning inom äktenskapet.
 
Några avsnitt som också grep mig - tror det var i kapitlet om omständigheter - var när hon skrev om hur Gud kan låta svårigheter och prövningar - ja, t o m lidande - verka till vårt bästa. Precis som det sägs om Kristus: han lärde sig lyda genom att lida.
 
Men som sagt jag borde ju som man inte ha läst boken. Som tur är finns en motsvarande mansbok Lies Men Believe av Robert Wolgemuth (författarna är gifta). Givetvis beställde jag den också även om den ännu bara finns på engelska (Amazon). Får återkomma då jag läst den. På engelska finns även motsvarande böcker riktade till tonåringar, unga kvinnor osv.
 
Jag avslutar med några ord ur näst sista kapitlet om att bemöta lögnerna med sanningen. Efter att ha skrivit om hur lätt vi påverkas av det vi möter i böcker, tidningar, filmer, på nätet osv och - oftast utan att vi inser det - låter oss formas av alla möjliga lögner genom de ideologier och uppfattningar som präglar samhällslivet så ger hon förslag på en rätt böneattityd inför varje möte med Bibeln eller Guds ords förkunnelse,:
Herre, ditt ord är sanning. Jag tänker underordna mig allt du säger. Vare sig jag gillar det eller inte, vare sig jag känner för det eller inte, vara sig jag håller med om det eller inte, vara sig det verkar vettigt eller inte, så väljer jag att låta ditt ord vara auktoriteten i mitt liv - jag tänker lyda det..
 
3. Den bok som verkligen gripit mig av dessa tre:
Arkimandrit Tichon: Vardagshelgon. Artos 2918. 
 
Jag började med att låna den av Bosse men kände efter bara några tiotal sidor att den här vill jag äga själv och beställde den på stört.
 
I bokens början berättar författaren minnen från sin studenttid. Han och några studiekamrater ägnar sig åt seanser och spiritism där dom också lyckas få kontakt med intressanta döda personer. Bl a en känd rysk författare. Men sedan svänger det och på ett obehagligt sätt blir dom varse att det dom trodde var en död människas ande i själva verket är en förklädd demon.
 
Dom flyr och avbryter verksamheten. För att sedan göra en längre historia betydligt kortare så väljer författaren att söka andlighet på mer etablerade vägar, vilket på sikt leder till att han blir både munk och präst.
 
Han kommer en tid att vistas i det sk Grottklostret - ett av de ytterst få som överlevde hela sovjetkommunisttiden utan att stängas eller förstöras. Bara berättelserna om hur klostrets abottar med en kombination av vänlighet, ilska, skrämsel och intriger lyckas hålla de sovjetiska myndigheterna, om än inte alltid på armlängds avstånd, så i vart fall tillräckligt i schack är gripande nog.
 
I Grottklostret möter han sina första vardaghelgon. Ofta gamla gubbar, munkar och präster som besitter en erkänd andlig resning och vishet som människor ofta reser långväga för att möta. Här finns också tydliga exempel på nådegåvorna i funktion: profetia, helande, andeutdrivning mm. 
 
Åtskilliga blir också vittnesbörden om munkar och präster som suttit i åratal i de sovjetiska lägren. Men när dom befriats visar sig vara obrutna i sin förtröstan och personliga fromhet. En maning till en präst är ju också berättelserna om hur fängslade präster kunde fira gudstjänster ihop eftersom dom kunde de långa liturgiernas böner utantill.*
 
Man kan sen inte annat än förundras och imponeras av den uthållighet, trohet och uppfinningsrikedom med vars hjälp kyrkolivet överlever kommunisttidens förföljelser. Man viger nunnor i hemlighet, som ute i samhällslivet har civila yrken och klär sig i vanliga kläder, men som i ensamhet (ibland tillsammans i små grupper) ber sina dagliga böner och lever i trogen medvetenhet om sin ställning och kallelse.
 
Hur mycket som helst i boken skulle kunna återberättas men jag nöjer mig med fader Rafael som är huvudperson i de sista kapitlen. Ung man med goda framtidsutsikter efter fullgjord treårig värnplikt under vilken han fått utmärkelser för goda insatser.
 
Livet ligger öppet för honom när han plötsligt en dag finner en Bibel och börjar läsa. Redan de första orden "I begynnelsen skapade Gud himmel och gjord" talar till honom med sådan kraft att allt förändras. På kort tid läser han Bibeln rakt igenom två gånger.
 
På ganska komplicerade vägar lyckas han sedan få myndigheternas tillstånd - det var under kommunisttiden - att bli både munk och präst. Som präst blev han dock skickad från den ena oansenliga landsbygdsförsamlingen till den andra.** En urusel predikant lär han ha varit. Ofta blev det inte mer än Kära vänner, all välsignelse på denna högtidsdag! Men nånting hos honom utstrålade nånting som inte lämnade någon opåverkad. Det sades att alla som  någon gång druckit te med honom förr eller senare blev ortodoxa kristna!***
 

 
* tänkvärd är också den korta anekdoten om hur man i klostret lär de nya (blivande) munkarna liturgin:
- Enkelt, sätt dem i kören bara. Efter så där en fem år så har dom lärt sig. (Dagliga gudstjänster).
 
** man tycker sig känna igen den konsistorii skjutskärra som under svenskt 1800-tal skickade de väckta prästerna runt i stiften för att de inte skulle hinna bygga upp något förblivande, men effekten istället blev att väckelsen bara spreds snabbare 
 
*** alla goda vänner och gamla kamrater som tänker be att få låna boken kommer att få ett artigt nej som svar. Den här är värd att du äger den själv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0