Tionde söndagen efter Trefaldighet

Församlingshelg har det varit i Luleå Fridsförbund i helgen.
 
Började lördag på dagen då man samlades till div aktiviteter, inkl en friluftsgudstjänst vid Selets bruk. På aftonen var det gudstjänst med predikan i bönhuset. Kl 20 mässa i Örnäsets kyrka, ledd av Mats Rondahl assisterad av Johan Marklund. Min insats var mest att bidra med riktiga veteoblater och i övrigt, som f d Örnäspräst, visa bröderna tillrätta. Men när mässan väl var igång upplevde jag det vilsamt att få vara med som deltagare utan att tjänstgöra. Under de senaste 30 åren har jag ju oftast fått upodraget celebrera när mässa önskats i samband med församlingsdagar i bönhuset. Efter mässan fika i sagda bönhus och sen tillbaka till kyrkan för sångkväll kl 22. Roligt få sjunga favorit-Sions-sång Om jag ägde allt men inte Jesus och den fina psalmen 301 Hur ljuvligt det är att möta..
 
På söndagen infann jag mig igen i bönhuset* där Göran Esberg och jag predikade kl 13. Sen kaffe och sen beslutsvånda: skulle jag stanna på kvällsgudstjänsten och höra predikningar av David och Erling - två talare som jag ofta med glädje lyssnar till - eller fara till Hertsökyrkan där Johan firade mässa och Mats predikade. Jag valde det senare. Och därmed följde jag väl Görans uppmaning i hans predikan att vi inte ska överge vår ursprungliga kristendom. För mig är det ju kyrkans gudstjänster och mässor som är mitt barndomsarv. Väckelsekristendomen kom in i mitt liv 20 år senare. Dock förnekar jag aldrig att det också haft avgörande betydelse för mig.
 
Efter mässan for Johan och jag och åt middag på Waldorf. Mycket trevlig och givande samvaro. 
 

* predikningarna kan man se och lyssna till på Youtube (Luleå fridsförbund)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0