Elfte söndagen efter Trefaldighet

Söndag som vanligt. Och mässa som vanligt i samma kyrka som vanligt. Johan hade alltså delat med sig av liturgin till mig. Själv ledde han förra delen t o m förbönen, inkl både beredelseord (skriftetal) och predikan. Han hade också engagerat några barn med koptisk härkomst som kors- och ljusbärare (elektriska ljus!) och att hålla evangelieboken under evangelieläsningen från mittgången. De minsta barnen klarade kanske inte helt sin liturgiska uppgifter men enligt vad jag efteråt hörde tyckte många att det bara var fint med barnen som gick omkring i kyrkorummet klädda i sina vita koptiska kåpor (har nog något korrekt namn som jag inte kan.)
 
Själv ledde jag liturgin efter offertoriepsalmen. Roligt märka att det fortfarande fungerar för en gammal man. Eftersom Johan i predikan nämnt att 15 augusti är en högtidsdag i de gamla kyrkorna - Marie insomnande i östlig tradition och Marias himmelsfärd i väst - så lät jag det påverka valet av prefation och nattvardsbön. Har man Artos Missale kan man ju ta ut svängarna lite mer på de dagar som kommit lite i skymundan i vårt lutherska kyrkoår.
 
Knappt 40 deltagare. Nu är det bara en söndag kvar med mässa kl 18. Fr o m 29 aug blir högmässorna kl 11.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0