12: sönd eftet Trefaldighet*

är det idag. Och trots att det är normal högmässotid när jag börjar skriva detta inlägg befinner jag mig inte i kyrkan. Under sommaren firas visserligen mässorna kl 18 i kyrkan jag oftast besöker - och idag är sista gången, fr o m kommande söndag blir det 11 igen - men jag är inte ens i stan. Befinner mig på Landvetters flygplats för flyg mot Arlanda kl 13. Där blir det väntan igen och först ca 18.30 landar jag i Luleå.
 
Jag har nämligen varit på Prästkollegium för Missionsprovinsen. Det är nu tredje gången jag är med. Första gången för flera år sedan medverkade jag som gästtalare med föredrag om bikten. Och en gång har jag varit med efter att jag - samma söndag som Åsa Nyström välkomnades som biskop i Luleå stift - skickade in min ansökan om tillhörighet till kollegiet och senare fick det beviljat.
 
För att få överkomligt dyra flygbiljetter fick jag resa på lite udda tider. Tidig fredag morgon flög jag från Luleå och ankom Landvetter strax efter 9. Där blev jag upphämtad av gode vännen Yngve Kalin, ordförande i Kyrklig Samling och fick tillbringa några timmar hos honom och hustru. Och senare på eftermiddagen skjutsade han mig till Lärjungagården i Torestorp där Prästmötet gick av
stapeln.
 
- - - -
Och sen orkade jag inte skriva mer. Och sedan flera timmar hemma. Har redan hunnit få snabbvisit av båda sönerna som var på väg hem från Storheden och något lite längre besök - vi hann dricka te - av Mats som var förbi sin lägenhet ooch lämnade kaftanen efter mässan där han varit celebrant, innan han återvände till stugan i Kallax.
 

 
* alt rubrik: Prästmöte del 1
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0