Olika syn på kyrkan

Den vi kallar svenska kyrkan alltså. Eller ska jag tala om olika syn på det som skett med och i kyrkan?.
 
En syn är den som ges i den bok jag nämnt i ett tidigare inlägg, Jesper Bengtsson: Reformismens väg - om socialdemokratin och kyrkan. Som jag skrev uttrycker Bengtsson tydlig glädje över de förändringar man kan se med och inom svenska kyrkan de senaste dryga 100 åren. Och för dem prisar han särskilt socialdemokratin. Och jag påminner mig återigen att just de förändringar med och i kyrķan som Bengtsson gläder sig över är i stort sett exakt de skeenden som jag mest beklagar.
 
Men det finns också andra synsätt (som jag känner mig mer samhörig med.) Och då gäller det fr a inte vad som skett utan hur det som skett ska bedömas och värderas.
 
En bok med detta andra perspektiv är Erik Petre'n: Kyrkan och Synoden, 1984. Den utkom alltså strax efter det att Svenska kyrkans fria synod bildats. Den sammanfattar svenska kyrkans historia från 1929 till början av 1980-talet. Alltså inte ändå till nutid men likväl givande för den som söker kunskap och perspektiv på det som hänt. Det är ett tunt häfte, bara ca 100 sidor, men kanske inte så lätt få tag på numera. Själv köpte jag en gång i tiden en hel bunt av den och har särskilt under åren då jag var dekan i Synoden delat ut den till människor som önskat förstå mer av det kyrkliga sammanhang jag känner mig hemma i.
 
Ett annat exempel finner jag i Carl-Henrik Martlings själbiografiska bok Biskops vederlike. Nu är det en personligt hållen bok men genom det som Martling berättar från sitt liv och sin kyrkliga erfarenhet ser man en hel del av det som skett och pågår inom kyrkan.
 
 Det avslutande kapitlet ger han rubriken
 
VAD HAR HÄNT?
 
Vad har hänt med fädernas  kyrka i Sveriges land?
Hur har hon kunnat bli det som hon numera är?
 
Och han funderar vidare:
"Började det år 1930, då majoriteternas makthavare avskaffade  den gamla sköna och opolitiska församlingsdemokratin, som hade givit var man och var kvinna en röst vid kyrkliga val av församlingspräster,  kyrkvärdar och kyrkoråd och ersatte den med den indirekta partipolitiska demokratins fullmäktigeinstitut, som ställde kyrkporttarna vidöppna för ett nytt tänkande, som inte frågade mycket efter den enskildes mening utan endast efter partiets och den politiska majoritetens?.... den partipolitiska följsamheten för att de även inom kyrkan skulle garantera att det politiskt acceptabla skulle få allmakt att avgöra allt genom enkla majoritetsbeslut?
...Inför våra ögon har den gamla folkkyrkan börjat vittra sönder och helt falla samman under sina främmande herrars  hantering...Många inser och vet innerst inne vad som hänt med fädernas kyrka i Sveriges land men föredrar för karriärens skull att så småningom anpassa sig och tiga stilla."
 
 En tredje bok med detta motperspektiv är Dag Sandahl: En annan kyrka - Svenska kyrkan speglad genom Kyrklig Samling och Kyrklig samling speglad genom  kyrkan. Men det är en sannskyldig s k tegelsten. 400 sidor plus drygt 100 med litteraturförteckning, noter och personregister. Och eftersom tiden går och vi med den - 1960-talet är nu lika avlägset för dagens unga som 1920- talet var för oss dom var unga på 1970-talet - så är det kanske på sin plats förklara: Kyrklig Samling kring Bibeln och bekännelsen är  en organisation för samråd mellan dem som anser att beslutet ge prästämbetet till kvinnor vara ett avsteg från just Bibel och bekännelse. Kyrklig Samling bildades 1960, samma år som de första kvinnorna prästvigdes.
 
Även om Sandahls bok i huvudsak behandlar en mycket kortare period i svenska kyrkan så ger den många insikter om de olika uppfattningar som stått och står mot varandra.
 
Nu har jag hittills refererat ett antal böcker som skulle kräva lite ansträngning från läsarens sida, dvs googla och beställa. Så nu ska jag nämna några kortare dokument som är lättare få tag i, dom kan läsas direkt på nätet.
 
Prästen Anders Brogren har skrivit en artikel om svenska kyrkans utveckling, Från biskopskyrka till politikerkyrka. Först publicerad i Finland men nu även tillgänglig både på Anders Brogrens hemsida och på kyrkligdokumentation.nu. Varsågod och läs (20 sid). 
 
Till sist en recension av Bengtssons bok om socialdemokratin och kyrkan, ledare i  Göteborgsposten (GP). Den har rubriken Konsten att kapa en kyrka. Också den hittar man på Anders Brogrens hemsida. Rubriken säger ju allt om hur de av Bengtsson prisade socialdemokratiska insatserna i kyrkan ur ett seriöst kristligt perspektiv ska bedömas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0