Vad är detta för märklig dag?

(Inlägget något redigerat morgonen efter publicering).
 
Alltså den dag som kallas midsommardagen men i svenska kyrkan inte längre samtidigt är Johannes döparens dag. För den kommer i morgon.
 
???
 
Går man sjuttio år bakåt i tiden så firades en dag  som hette Johannes döparens dag/Midsommardagen. Den firades på fast datum, alltid 24 juni* oavsett veckodag. När man på 50-talet ville rensa bland vardagshelger, för att ge mer kontinuerliga arbetsveckor flyttade man Johannes döparens dag (midsommardagen) till närmaste lördag. (På samma sätt med Alla helgons dag, från fasta datumet 1 november till lördag i närheten.)
 
Detta, att lägga heldag på lördag, kunde väl vara en poäng när de flesta arbetade sexdsgarsvecka. Så fick ju det arbetande folket med familjer tvådagarsleđighet två gånger per år utöver jultiden och påsk. 
 
Men fortsättningsvis var ändå  midsommardagen samma dag som Johannes döparens dag.
 
Ända intill dessa yttersta av dagar. När svenska kyrkan antog senaste version av evangelieboken, för knappt tjugo år sedan, var de två åtskilda; midsommardag lördag (som idag) och Johannes döparens dag dagen efter (som imorgon, söndag). När denna ändring kom ansågs den av vissa inom svenska kyrkan vara en - för en kyrka! - oacceptabel eftergift åt det folkliga midsommarfirandet; ingen bryr sig ändå om Johannes döparen så då kan vi lika gärna hänga med på dans kring midsommarstången på midsommarafton och hjälpligt försöka "kristna" midsommardagen utan det gamla firningsämnet Johannes döparen. Typ.
 
Med kommer det att fungera?** De som verkligen vill fira midsommar gör det på midsommarafton. Det gjorde jag själv. Med två av barnen. Eftermiddagskaffe på Hägnan, sen (lagom misslyckad som vanligt) grillning här på gården.
 
Jag övervägde t o m ett kort tag att markera mot denna - ur traditionell kyrklig synvinkel - märkliga, något krystade lördagshelgdag i sin nyskapade form*** genom att stanna hemma. Men då jag har svårt vara borta när nattvardsbordet dukas och då jag med förtröstan alltid är öppen för att ta emot Bosses predikan så for jag. Och det ångrar jag inte.
 
Men vi var betydligt färre än senaste söndagarna så kanske var det fler som varit inne på samma tankar som jag.
 

 
* eftersom Johannes födelsedag ska firas 6 månader före Jesu födelsedag, Juldagen 25 dec, så kan det tyckas märkligt att inte döparens födelsedag firas 25 juni. Men skälet är att förr räknades månadens dagar från slutet av månaden och 25 dec och 24 juni ligger lika många dagar från resp månadsslut
 
** osökt kommer jag tänka på min tid som präst i Nederluleå på 80-talet. Fyra konfirmationer i kyrkan på midsommarafton (sammanlagt ca 120 konfirmander) och dubbla högmässor på midsommardagen. Då var midsommarhelgen en verklig kyrklig händelse. Men på de ställen där dylik tradition inte finns? Generellt blir jag med tiden alltmer kritisk mot det kyrkliga värdet i våra dubbelhelger.
 
*** (tillägg ca 12 tim efter inläggets publicering)
 då jag en natt sovit på saken så drar jag mig till minnes att jag en gång i dåvarande Nederluleå församlings Kyrknyckeln skrivit att kyrkoåret saknar en skapelsens helgdag. Och nämnt att just midsommardagen vore en möjlig sådan dag. (Så tji fick jag själv).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0