Nu börjar roliga tiden

- för en amatörastronom, vill säga.
 
Precis vid midnatt gick jag ut (gjorde det igår också men då var det mulet.) Direkt såg jag över grannhuset en stjärna jag inte var beredd på, men som jag tolkar som Arcturus. Nog var Arcturus en stjärna jag under barndomen ofta hört pappa nämna, men att den skulle var synlig lika tidigt som Vega och Deneb sommartriangeln är inget jag lagt på minnet. Men de två jag sökte fann jag inte. Nytt försök 10 min senare och då verkar några tunna moln försvunnit så då så jag dem båda klart och tydligt. 
 
Roliga tiden börjar nu!

Kommentarer
Postat av: ATL

Vega-Deneb-Altair i syd, Arcturus i väst och Capella i nordöst är ungefär lika ljustarka och de första man ser så här års när himlen mörknat.

Svar: Då har jag sett tre av dem.
Men det är väl bara det att "sommartriangeln" varit ett så starkt begrepp i medvetandet att det är dem man siktat på.
Torbjörn Lindahl

2020-07-31 @ 07:37:09
Postat av: Andreas Holmberg

Spana efter stjärnor under sommaren! I Norrbotten!!! Så roligt ska vi väl ändå inte ha? Men i september, då gick morfar i Kasamark ut med grannbönderna och spådde väder i stjärnorna. (Tradition i byn sedan väl 1000 år ungefär). Fick aldrig lära mej hur de gjorde, låter dock mer som astrologi än som astronomi...

Svar: Man ska ta vara på alla glädjeämnen - oavsett årstid.😄
Torbjörn Lindahl

2020-07-31 @ 10:04:42
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Thorsten Schütte

Håller med att det är kul när man kan se stjärnorna. Är nyfiken på hur Betelgeuse beter sig när den blir synlig i höst.

Svar: Nyfiken var ordet.
Torbjörn Lindahl

2020-07-31 @ 13:08:58
Postat av: Sonen

Jag gick ut igår kväll och såg sommartriangeln (tror jag) och även två stjärnor till höger om den.

2020-08-01 @ 23:26:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0