Töre

var jag till igår. Träffade svägerska och svåger från Uppsala som var där för att tömma svärfars rum på äldreboendet.* Jag hade med mig hyrt släp och när det var packat och klart for jag mot Luleå och lämnade de flesta möbler på Kronan och tog en liten del hem.
 
Under dagen hann vi även fara till bårhuset i Kalix och hålla en enkel bisättning för svärfar. Mycket högtidligt var det där han låg på båren iklädd sin prästerliga ämbetsdräkt. Vi sjöng tre psalmer 45, 217 och 302 och bönerna läste jag ur hans egen handbok. Efter akten lade vi hans gamla handbok under hans händer så att den följer honom. Ett värdigt avsked av en Herrens tjänare.**
 
En oerhört fin stund. Och minnet griper fortfarande i mig.
 

* så ni slipper oroa er: vi höll avstånden, hälsade varandra utan kramar och handslag och jag gick aldrig in på boendet.
 
** begravningsgudstjänsten blir i samband med gravsättningen av urnan till sommaren

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0