Jag fick hjälpa mig själv

när ingen av kära läsarna kom till min hjälp.
 
Eftersom jag ändå har Google översättning framme i mobilen för hjälp när jag nu läser en bok på engelska, kunde jag skriva outfit och fick då verbet utrusta. I synonymordboken jag ibland nyttjar vid korsordslösning, gavs förklaringen kläder (av visst slag) och utstyrsel. När det senare gavs exempel på ordets användning i skriven text gavs bl a följande:
 
Rätt eller fel outfit kan bli avgörande i politiken.
 
Hur ska man tolka det? Att det är viktigare hur en politiker ser ut än vad han gör eller säger?
 
Min kortvariga besvikelse över att ingen av kära läsarna kunde/ville komma till min hjälp byttes plötsligt i stor uppskattning. Jag har tydligen en läsekrets som inte är intresserad av så ytliga saker.

Kommentarer
Postat av: Thorsten Schütte

Outfit är klar överskattad. Viktigare är äkta pondus och auktoritet byggt på kunnande, jag säger bara: Anders Tegnell :-)

Svar: Tänkte just på honom som en som saknar outfit.
Torbjörn Lindahl

2020-04-16 @ 14:47:38
Postat av: Kamraten

Eller en läsekrets som tänker: ”Varför hjälpa honom med matteproblemet 2+2 när han omsider nog fixar det på egen hand?
- och får känna sig duktig?”

Svar: Som när läraren ställer så enkla frågor att alla elever bara tycker det är pinsamt räcka upp handen.
Torbjörn Lindahl

2020-04-16 @ 15:01:35
Postat av: Andreas Holmberg

Leif G W Persson (men han blev å andra sidan aldrig politiker - inte Tegnell heller). När Isabella Lövin uppträdde med håret i oordning fick hon kritik av Britta Svensson! Undrar om inte män kommer undan lättare?

Svar: Det gör de säkert
Torbjörn Lindahl

2020-04-17 @ 08:54:35
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Thorsten Schütte

Det finns en kvinnlig "Leif G W" som t o m blev politiker: Marit Paulsen :-)

2020-04-17 @ 14:00:35
Postat av: Andreas

Thorsten - du har faktiskt rätt! En populär politiker dessutom!

(Fast det berodde nog inte bara på frånvaron av outfit - som ju också var en slags outfit).

2020-04-17 @ 20:19:50
URL: http://efsidag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0