Håkan Sunnliden

är en trevlig, helt ung man (bara något år äldre än jag) som jag mer personligt lärt känna sedan vi satt en mandatperiod tillsammans i kyrkomötet för Frimodig Kyrka.
 
Men naturligtvis har vi mötts tidigare och även hört talas om varandra (i alla fall jag om honom). Vi var nämligen samtida i Uppsala och har sedan varit präster under i stort sett samma tidsperiod. 
 
Håkan har nu gett ut en bok Så länge dagen varar. Jag fick den i brevlådan Skärtorsdagen, började läsa den Långfredag och på Påsklördag var den färdigläst. I stort sett sträckläsning med andra ord. Dels för att så mycket gick att känna igen, alla namn på studiekamrater, präster m fl, dels pga att han beskriver den kyrkliga utveckling som också jag upplevt - och plågats av.
 
Håkan kom till Uppsala och gick först gymnasiet på Fjellstedtska skolan. Där började hösten 1972 en karismatiskt präglad väckelse bland eleverna som kom att bli mycket omskakande och livsförvandlande för flera av dem. Många av oss i det gäng jag tillhörde (jag kom till Uppsala året efter) hörde nog talas om detta andliga skeende, men i stort lät vi det passera vid sidan om oss (vilket jag idag kanske kan beklaga).*
 
För Håkan däremot gav detta på många sätt en inriktning för den kommande prästtjänsten, tillsammans med böcker av f. Gunnar (Rosendal). En blandning av karismatik och högkyrklighet således.
 
Sedan beskriver han sin prästtid: studentarbete i Stockholm, kyrkoherdetjänst i Hjälmseryd, där ett väckelseskeende också uppstod och sen Värnamo där han bl a kom att arbeta med konceptet Cellkyrkan, som - i alla fall under en tid - kommit att bli hans särskilda skötebarn.
 
Är man präst inom svenska kyrkan och anställd inom dess organisation, kommer man möta svenska kyrkan på både gott och ont. Till det goda man kan se räknas kanske många kontaktytor som ges och till det onda det politiserade systemet med dess alltmer påtagliga tendens till centralisering och stordrift. Mycket är ytterst lätt att känna igen.
 
Till det inhemska arbetet ska läggas Håkans engagemang i yttre mission. Flera resor till Ryssland, Filippinerna, Nepal och Albanien är omnämnda. Oerhört nyttigt att få läsa om de kristnas frimodighet under stora svårigheter.  Både svårigheterna och frimodigheten är av en karaktär som vi västerländska medelklasskristna knappt kan föreställa oss. Vittnesbörden om under och tecken för utan vidare tankarna till Apostlagärningarna.
Skaffa boken och läs!
 
Det var också under en av resorna till Nepal som Håkan råkade ut för den olycka som nästan  kostade honom livet.
 
Ingen tvekan dock att Håkans erfarenheter gjort honom allt mer kritisk** till den yttre organisationen svenska kyrkan. Även om han verkligen vill stå för det historiska andliga arv som kyrkan äger: liturgin, sakramenten, präst- och biskopsämbetet, så ser han hur den medvetna socialdemokratiska kyrkopolitiken de senaste 100 åren varit ägnad rasera allt detta.
 
Vad ska man då göra och vart ska man ta vägen om man vill fortsätta leva i och föra vidare det genuint kyrkliga arvet som finns i vår tradition?
 
För att också få möjlighet stå i gemenskap med en riktig biskop som är fri från kyrkopolitiska bojor, har Håkan tagit vara på möjligheten anmäla inträde i Missionsprovinsens prästkollegium.
 

 
* vi som tillhörde det som senare kommit att kallas Laestadiansk ungdomsväckelse (läs: rörelsen kring Bengt Pohjanen) var nog - delvis i alla fall - så präglade av det i vissa laestadianska sammanhang vanliga det-finns-inga-sanna-kristna-någon-annanstans att vi inte fann anledning värma oss vid främmande eldar.
 
** - Var jag för kritisk? frågade han när vi talade i telefon.
- Nej, sa jag

Kommentarer
Postat av: SigridL

Klart du måste beklaga att du inte hörde till det gänget i Uppsala. Då hade vi nog träffats. Hölls du i Mikaelskyrkan eller Ansgar?

Svar: Var vi gick i kyrkan växlade nog. Jag var ju i Uppsala sex år.I alla fall första åren var väl Figge Sidvalls torsdagsmässor i Mikaelskyrkan ett måste. Men man gick knappast där lika mycket på högmässor.

Vi som tillhörde unga "laestadiangänget" gick nog till olika högmässor men sågs vid våra egna möten på söndagkvällarna.

För egen del är det nog sammanlagt mycket St Ansgar men även Löten, Helga Tref och - efter att jag gift mig och fick bostad på Luthagen - även Vindhem. (Där vi gav distriktsprästen Bryn Vidmark smeknamnet "hastighetsprästen").
Torbjörn Lindahl

2020-04-15 @ 12:39:35
Postat av: Thorsten Schütte

Ser man på, jag bodde på Ansgars 83 -87, prästen då hette Gunnar eller "garagepåven" ;-)

Svar: En senare generation. Jag var i Uppsala 73-79.
Torbjörn Lindahl

2020-04-15 @ 22:08:43
Postat av: Bosse

All respekt åt Håkan Sunnliden, men jag har svårt att se Missionsprovinsen som något annat än Fata Morgana.

Svar: Visst kan det vara så. Det får framtiden utvisa. Men även en Fata Morgana kan ju ge tillfälligt hopp till den som ser fenomenet.
Torbjörn Lindahl

2020-04-17 @ 15:06:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0