Äntligen tillbaka


Till  det rätta stället. Högmässan. Två söndagar i rad har jag missat gudstjänsten pga sjukhusvistelse. Men idag  var jag äntligen tillbaķa.
 
Jag har säkert skrivit det förr, men gör det igen: finns det något underbarare än en komplett, högmässa? Särskilt när den leds av en präst som vet vad han ska göra, som vill genomföra det och som kan göra det? Och som dessutom predikar så innerligt och innehållsrikt som Bosse alltid gör.
 
Men, hann jag tänka idag, det är ju nästan som att det inte behövs någon predikan när liturgin är så fyllig. Det var när Bosse bad anamnesen (den del av den lästa nattvardsbönen som kommer efter instiftelseorden) som det slog mig. När Bosse bad den delen av bönen så nämde han hela Ķristi verk för oss:
 
hans bebådelse,
hans födelse,
hans liv,
hans död,
hans uppståndelse 
och hans himmelsfärd.
 
Om folk nu vänligen ville lära sig att dessa ord i praktiken blir predikan om Jesus lika mycket när dom ljuder i bön från altaret som när dom uttalas från predikstolen, då skulle dom förstå varför man alltid går så uppbyggd från en högmässa.

Kommentarer
Postat av: Den gamle kamraten

Är inte anamnesen ”minnes-berättelsen” FÖRE Instiftelseorden? Annars i sak bra blogginlägg.

Svar: Jag skrev ett långt svar igår, men idag när jag ville läsa det igen (på mobilen ) så råkade jag med min något svaga högertumme som ibland - i stunder av okoncentration råkar falla ner på skärmen - oavsiktligt radera min kommentar till din kommentar.
Huvudinnehållet var:
1) att ge dig rätt skulle innebära att överge något jag bergfast " vetat" i 45 år.

Men med min välkända förändringsbenägenhet (som bidrog till extra lönepåslag i sista lönerevisionen!) Så torde det inte vara något problem.

2) Likväl ger jag inte omedelbart vika.

Snabbkoll i 15 nattvardsböner i Artos missale visar nämligen att det som jag uppfattar som anamnes huvudsakligen finns i andra delen. Det är också där som ordet "åminnelse" finns - i de alternativ där det finns med. Så t ex även i den bön som är alt D enligt 86 års handbok - och som är den variant jag bett i högmässor nästan konsekvent i 40 år.

Kanske bör liturgisk expert inkaĺlas som skiljedomare - för att hamna i offentligt gräl med gammal kamrat tar mig emot.
Torbjörn Lindahl

2019-10-06 @ 20:06:52
Postat av: kamraten på nytt

Jag ger dig rätt vad gäller alternativ D i 86-an, nummer 5 i sista skriket/rycket. Den använder också jag 4 ggr av 7. Ibland brukar jag 86E-varianten och med den är det på samma vis - en gång av 7 (nr 2/2017). 86A - 2 av 7 - har dock ordningen jag manade fram och finns inte i 2017. De andra HHN-bönerna både i 87 och 2017 tycker jag är tunna och för kortfattade.
Jag använder därför 86-an men har verbalt ställt undan kalken för att glatt svinga en bägare.

2019-10-07 @ 23:38:20
Postat av: Thorsten Schütte

Anamnes - vill minnas att inom medicinen kallas inhämtning av sjukdomssymptomen inför diagnosen anamnes.

Svar: Så är det.
Torbjörn Lindahl

2019-10-11 @ 17:36:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0