En bok om dopet
Känner mig kluven som "vuxendöpt" med 13 år i en baptistförsamling. Omvändelse är ju mera eller mindre en chimär när man växt upp i kyrkan och man ser den i backspegeln mera som en kontinuerlig mognad. Och numera känner jag mig mera hemma i SvK än i frikyrkan.
Vore intressant att undersöka hur användningen av "born-again Christians" i USA har påverkat. Där menas ju uppenbart något mer än "döpta kristna" - och med viss rätt. För hur högt jag än skattar dopet som nådemedel och underpant på evigt liv och salighet, tvekar jag inför att tala om miljoner pånyttfödda kristna i Sverige idag. "Av döpte vrimler stad och land, men hvor er troens brand?" som Brorson skriver. Eller med Simon Petrus ord till den nydöpte Simon Magus: "Du har ingen del eller lott i den här saken, för ditt hjärta är inte uppriktigt inför Gud. Omvänd dig därför från din ondska och be till Herren så att han, om möjligt, förlåter dig vad du tänker i ditt hjärta. Jag ser att du är full av bitter galla och fast i orättfärdighetens band."
Det är så sant. Men frågan är: "LEVER du det nya livet / uti Jesu Kristi tro?" (Lina Sandell). Den rannsakande frågan som också Paulus ställer ("Rannsaka er, märker ni inte om Jesus finns i/hos er?") Och, å andra sidan, versen som ströks i psalmboken: "Fastän du ej kan känna och se det, / fast du är syndig och skröplig, likväl / Kristus har köpt dig, / tvagit och döpt dig, / bär och bevarar ock ännu din själ." (C O Rosenius). Det FINNS kännetecken på en levande tro, men den levande tron har sitt fäste någon annanstans. Och idag råkade katekesutvecklingsfrågan på min Efs idag-blogg handla om det dyrbara dopet: http://efsidag.blogspot.com/2019/11/domedagspsalmer-kyrkoarets-sista-dagar.html
Och jag har Ole Hallesby med mig på att vi egentligen borde döpa barnen genom nedsänkning (när inte nöden kräver annat)! Nå, ni har båda SLEF med er (Svenska Lutherska Evangeliföreningen i Finland), för de ändrade i en vers av Rosenius-sången En vän framför andra, ordet "nyfödelse" till "förnyelse" (eftersom det inte syftade på dopet utan en omvändelse i vuxen ålder). Men kanske hellre då (återupp-)väckelse? Versen finns inte med i min bearbetning och förkortning av sången men är kyrkohistoriskt intressant just p g a frågan om "den bästa beteckningen" för ett andligt skeende, jfr Jak 1:18 som jag är osäker på om det BARA syftar på dopet. Nå, bara ingen förnekar avfallnas behov av omvändelse (där våra reformatorer var härligt tydliga med att det inte behövdes något nytt skepp - typ botens - utan att det gamla - dopets - dög bra att i sann bot bärgas upp på igen). http://friapsalmboken.blogspot.com/2018/06/min-van-framfor-andra.html
Hej Torbjörn! Kan jag låna denna bok? Jag har läst Anders Ruuths bok om dopet: Dopets rikedom enligt bibeln och bekännelseskrifterna.
syftet med den är också att beskriva dopet utifrån bibeln och bekännelseskrifterna. Skulle vara kul och jämföra dessa två!
Eftersom det finns lite olika synvinklar och meningar om dopet, dess kraft och syfte, kan inte du Torbjörn skriva ett inlägg som reder ut och förtydligar det? Tänker att det skulle vara nyttigt, speciellt för yngre människor som inte tänker så mycket på dess innebörd. Verkar vara just nu ganska "trendigt" bland unga par att döpa sina barn och ha stora dopkalas vilket är glädjande!
Det var någon som skrev en kommentar om att Väisänens bok delats ut gratis men av misstag råkade jag radera kommentaren istället för att publicera den.
Skriv gärna igen!
Försöker igen,skrev i kommentaren att Matti Väisänens bok "Dopet,tron och frälsningen" enligt uppgift finns fortfarande att få.När boken kom ut iden svenska versionen delades den ut gratis,hur det är idag kan jag kolla om någon är intresserad av boken.Boken är utgiven av Evangelisk-lutherska missionsstiftet i Finland och tryckt på Sley_Media Oy förlag.