P (s) minus 32 Kaffe

Fler erfarenheter från blombesök. Jag minns det första hem jag besökte med julblomma. En bit bortom Alvik. Där höll kvinnan just på med bak av anisbröd. Givetvis fick jag smaka till kaffet. En gång blev jag sittande i ett kök där jag och frun i huset under mestadels tystnad satt mitt emot varandra, rörande i våra kaffekoppar, tittande ömsom på varandra och ömsom ut genom köksfönstret och omväxlande utbristande
- Så är det!
- Så är det!
 
Tur att man är norrlänning så man känner sig hemma.
 
När jag blivit ansvarig på Porsön, fick jag även sommarkonfirmandansvar och julblommeansvar i norra församlingsdelen. Där kom jag för första gången till en kvinna i detta ärende. Givetvis ville hon bjuda på kaffe när hon äntligen blivit gammal nog för prästbesök. Tyvärr kände jag mig tvungen tacka nej med motiveringen att jag redan druckit på fem ställen (kaffe med påtår!) Besvikelsen i hennes ansikte gick inte att ta miste på. Men hon fann sig snabbt och halvt frågande, halvt komenderande sade hon
 
-  Då dricker du här nästa år.
 
Ett svagt frågetecken hade rätats till utropstecken innan orden nådde mina öron. Jag lovade.
 
Och hon mindes. För när jag ett år senare knackade på så var hennes första ord - innan hon ens hälsat och innan dörren ens var helt öppen
 
Då dricker du kaffe!

Kommentarer
Postat av: Thorsten Schütte

"Tyvärr kände jag mig tvungen tacka nej med motiveringen att jag redan druckit på fem ställen (kaffe med påtår!)" - Påminner mig om min farfar som var pastor i Ostfriesland, platt och nästan trädlös, där han åkte på besök hos församlingsmedlemmar i sina bondgårdar och blev trugat på flera koppar starkt te på varje ställe med påföljande kissnödighet på vägarna...

Svar: Så kan det gå
Torbjörn Lindahl

2019-05-11 @ 18:57:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0