P (s) minus 26 Inspiration

Jag har en känsla av att den som - i likhet med min gamle kamrats tankar - litar mer på transpiration i predikoförberedelsen, sannolikt kan ha en jämnare nivå i sitt predikande än den som litar mer till inspiration. Där kan det sannolikt skifta mer mellan toppar och dalar. Inspirerad predikan växlar med tomgång. Det har jag själv erfarit.
 
En gång höll jag en predikan i en av Nederluleås byar. Då var ordet öppet (laestadianskt  uttryck). Inspirerad predikan alltså. Det tyckte tydligen vissa åhörare också. För nästa gång hade dom dragit dit en betydligt större förväntansfull åhörarskara. Men den gången var Gud barmhärtig. Kan inte annat än se det så. Han lät mig redan i utgångsläget vara både rejält snuvig och lite hes. Inget bra utgångsläge för eldig predikan. Snarare ganska misslyckat. Men det tackade jag hellre Gud för. Om man börjar tro att man är nånting är det lika bra få falla platt till marken på en gång.
 
I en diskussion om predikoförberedelsen och inspirationen, sa en gång dåvarande kh i Hietaniemi, Östen Tano, en tänkvärd sak:
 
Den Helige Ande inspirerar mig aldrig i predikosituationen att nämna ett bibelord som jag inte själv någon gång läst i Bibeln.

Kommentarer
Postat av: Thorsten Schütte

Problem uppstår när man behöver respiration...

Svar: Undrar vad det kan symbolisera i homiletislkt avseende?
Torbjörn Lindahl

2019-05-17 @ 09:05:31
Postat av: Maria

Minns en gång i Ökx kyrka när Östen kom i gasen och viftade så en lampa föll ner från predikstolen. Bra gjort!

Svar: Slagit till lampa har jag också ägnat mig åt. Kanske ett arv från min farfar som en gång slog till blomvasen på predikstolen,. Pga sin ansenliga längd lyckades han nå buketten med ena handen och vasen med den andra men kunde inte förhindra vattnet hamna i nacken på kyrkvärden som satt nedanför
Torbjörn Lindahl

2019-05-17 @ 09:56:34
Postat av: Thorsten Schütte

Undrar vad det kan symbolisera i homiletiskt avseende?
- Beror på om det är predikanten eller publiken som behöver respiration...

Svar: Onekligen viss skillnad.
Torbjörn Lindahl

2019-05-17 @ 14:09:45
Postat av: Stefan Aro

Verkligen intressant detta med balansgången mellan transpiration och inspiration.
Själv minns jag att prosten Korteniemi berättat om en äldre kollega till honom som skrev ner sina predikningar ord för ord men som konsekvent varje söndag lämnade manuskriptet hemma.

Svar: Det var en möjlighet vi också fick omnämnd under utbildningen. Skrivandet i detalj för att inte slarva; nämnandet av manus för att agera friare.
Torbjörn Lindahl

2019-05-17 @ 15:32:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0