Stormöte

har det varit i Luleå i helgen. Precis som senaste gångerna i Arcushallen.
 
Vid inledningsgudstjänsten i fredags kl 12 fick jag med få dagars varsel rycka in eftersom tilltänkta talaren Erling Wälivaara insjuknat. Bud kom senare under veckan att han blivit bättre men givetvis behåller vi honom i våra böner.
 
Jag stannade sedan under eftermiddagens predikningar.  Som vanligt en glädje lyssna till kollegan Stefan Aro.
 
Pga privata angelägenheter infann jag mig under lördagen först en stund in i aftonens mässa, ledd av Bosse. Sammanlagt nio präster medverkade. Utöver celebranten och undertecknad även Anders Alapää (prästvigd i Missionsprovinsen, men ingen har under åren märkt någon skillnad på honom och oss övriga), Kalle Tjäder,  Niclas Larsson, Stefan Aro, Roland Välivaara, Vesa Pöyhtäri (från Finland) och Bengt Bengtsson - som nu lär jobba i Mellansverige, men som för mig var ett mycket kärt återseende eftersom vi var kollegor en enda sommar i Nederluleå i slutet av 80-talet och, vad jag vet, aldrig setts sedan dess.
 
Söndagen infann jag mig till högmässogudstjänsten som leddes av Stefan. Tyvärr märkbart färre deltagare än på lördagskvällens mässa. 
 
Sedan var jag kvar under eftermiddagen. Fikade under två predikningar och lyssnade på två. Precis när jag skulle fara stötte jag ihop med katolske kyrkoherden f. Björn Göransson som berättade att han mycket uppskattade sina hittillsvarande möten med den laestadianska rörelsen. Då blev det givetvis kaffe igen och samtal en stund till.
 
Samtal blev det även under helgen med min tidigare trätobroder (Håkan Kero). Men kanske får vi nu sluta att ömsesidigt ge varandra det tilltalet eftersom jag i SVT:s valbarometer inför EU-valet fått 82 % enighet med honom (och flera andra kristdemokrater). Men hans bror (Stefan) tyckte att de återstående 18 % borde räcka till långvariga debatter.
 
Vi får väl se. 
 
I morgon blir jag officiellt pensionär och kan ju i full frihet träta med den som behagar😄

Kommentarer
Postat av: Andreas Holmberg

Ja men då, Torbjörn, tycker jag att vi börjar om igen! Du kan ju börja med att förklara varför vi i högkyrklig tradition (som slog igenom 1986) inte står under läsningen av gammaltestamentliga texter (som i o f s var tunnsådda i evangelieboken före 1986). Igår kväll hörde jag prästen Ivan Örjebo tala på Brogården och han tyckte att det var illa att vi inte visade samma vördnad för Kristus när han kommer till oss i profeternas ord. När jag var liten stod vi i söndagsgudstjänsterna i Västerbotten alltid upp vid läsningen av dagens texter (då visserligen sällan GT-texter fanns med annat än i de bibelsprängda predikningarna, så på så sätt har ju GT:s ställning stärkts nu) och gjorde ingen skillnad på Guds ord och Guds ord. (Alla evangelietexter innehåller ju f ö inte Jesus-ord, ibland är det bara Kajfas eller Johannes Döparen, den siste av profeterna). Så kan du förklara skillnaden? (Jag vet att vi som Maria ska sitta vid Jesu fötter, men det borde väl i så fall även gälla t ex just texten som handlar om Maria vid Jesu fötter?). Undrar gamle trätobrodern men framför allt brodern i Kristus Andreas H.

Svar: Att stå enbart under evangeliet har inget att göra med att GT o epistel skulle vara mindre Guds ord. Nej icke! Det beror på att evangeliets plats i det liturgiska skeendet symboliserar (mer synligt vid tydlig evangelieprocession) Kristi framträdande i offentligheten vid sitt dop av Johannes. Det är alltså ytterst Jesus man står upp för.
Torbjörn Lindahl

2019-07-01 @ 11:08:44
URL: http://efsidag.blogspot.com
Postat av: Bosse

Ändå tycker jag det ligger något i frågan om varför vi inte står upp under samtliga läsningar. Jesus framträder ju i samtliga läsningar. Annars skulle vi inte läsa dem. Tror det beror mer på bekvämlighet att vi sitter ned då och då. Det vettiga borde vara att stå upp under hela mässan utom under predikan, då vi som Maria kan sätta oss ned för att undervisas.

2019-07-01 @ 18:19:19
Postat av: Andreas Holmberg

Tack för svar! Ja, ett tag trodde jag nästan att Ivan tyckte att vi borde SITTA under alla texter. Men där var han - snällt sagt - rätt otydlig. Det är ju ett typiskt adiaforon, så den som vill stå under t ex episteln får ju gärna göra det. Men att sitta under evangelieläsningen - om det inte handlar om sjukdom, handikapp o dyl - är ett oskick :o). I Ovanåkers kyrka igår lästes evangeliet från den högbelägna predikstolen (ej ambon alltså), och det slog mej plötsligt att detta "uppklättrande" nuförtiden - när de pampiga predikstolarna i äldre kyrkor knappt används av vare sig folk- eller högkyrkliga - OCKSÅ är ett sätt att accentuera Kristi särskilda framträdande i offentligheten. (Men jag gillar personligen processioner - lättare att engagera t ex konfirmander där oxå, t ex som ljusbärare o dyl).

2019-07-01 @ 18:57:53
URL: http://efsidag.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0