MC-utfärd

blev det i helgen. Jag kände helt enkelt att nu börjar det bli för lite av den varan. Tog en tur neråt västerbotten. Ingen av bröderna kunde jag besöka. Den äldre var borta, den yngre med allvarlig förkylning i huset.
 
I stället tog jag först sikte på goda vänner i grannkommunen. Där blev det både mässfirande och några visiter på kristet sommarläger där jag fick chans höra predikan av unge Natanael Asplund som jag mött många gånger i Luleå. Klart godkänt.
 
Även hann jag med besök hos gammal ungdomsvän som har ett ytterst imponerande teleskop. Roligt att äntligen få kika både på och genom detsamma. Eftersom ljuset inte tillät normala astronomiska observationer fick vi nöja oss att se om det satt någon fluga på ett tallbarr 100 meter bort. Det gjorde det inte.
 
Tips fick jag också om att man nu, mitt i natten, ska kunna se två av stjärnorna i sommartriangeln. Själv har jag ingen känsla av att jag varit van spana efter dem på dessa breddgrader förrän en bit in i augusti. När jag klev av motorcykeln på garageplan halv ett i natt lyckades jag bara se den ena. Vega bör det väl varit.
 
Märklig känsla, knappt har man hunnit vänja sig vid att det är sommar så börjar man glädja sig över att det mörknar.
 
Men roligt köra motorcykel. Även om jag erkänner att det inte är samma entusiasm som för 10-15 år sedan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0