Gudstjänsten i centrum 5 - andra anställdas medverkan

Hittills har jag - vad de kyrkoanställda beträffar - mest berört prästers och musikers roller i högmässan.  En kyrkomusiker är oftast både orgelspelare och körledare. Den som i likhet med undertecknad arbetat i stadsförsamlingar, har i stort sett alltid haft förmånen arbeta tillsammans med kunniga och kompetenta musiker. Det är en källa till stor tacksamhet.
 
Vad prästen beträffar har jag mest nuddat vid prästen som liturg, och vad  gäller prästens agerande i liturgin så bör man följa principen pastor ska veta vad pastor gör. Det spelar mindre roll om präster har vissa olikheter inbördes i liturgiskt agerande - som tidigare nämnts är det viktiga att församlingen får vara trygg i sitt (invanda!) agerande -men prästen ska åtminstone själv veta vad han avser med det han gör. Församlingen måste intuitivt kunna känna att det är samstämmighet mellan ord och liturgiskt agerande. Varning för egna påhitt som symboliska handlingar!
 
Men prästen i vår kyrkas tradition har ytterligare en viktig roll - som av många betraktas som den avgörande, nämligen förkunnaren, predikanten. 
 
Hur "duktig predikant" ska då en präst vara? Jag har brukat uttrycka att om gudstjänsten ska bära så måste även predikan vara minst så "bra" (vad det nu är?)  att de genomsnittliga gudstjänstfirarna tycker det är "lönt" att fara till kyrkan. Om prästen undrar vilken nivå det är kan han göra följande självtest:
 
"Om jag vore ledig idag och valde bort skoterturen på isen i det underbara vädret, för att gå i kyrkan och lyssna på min egen predikan, skulle jag då om några timmar, när solen börjar gå ner och skoteråkningschansen försvunnit,  tycka att det var värt det?
 
Men det finns, utöver präster och musiker, ytterligare två kyrkliga yrkeskategorier vars konkreta uppgifter på ett mer tydligt sätt brukar räknas till kärnverksamheten, nämligen pedagoger och diakoner Hur ska dom (kunna) vara engagerade i gudstjänsten på ett naturligt sätt? Jag tror bestämt att om pedagog och diakon ska "jobba i gudstjänsten" så ska dom i första hand i och samband med högmässan göra i princip samma sak som på vardagarna! 
 
Det skulle t ex för församlingspedagogen kunna innebära att lära och hjälpa fr a barn och unga och och konfirmander att kunna fira högmässa, hjälpa dem förstå vad som händer och veta hur man agerar; leda/organisera söndagsskola; engagera barn och unga som går i procession och bär kors och ljus och samla dom till nödvändig "utbildning".
 
För diakonen innebär (tjänste-) närvaron i gudstjänsten fr a att se vilka särskilt behövande som är närvarande (sjuka, gamla, handikappade) och ge dem det stöd och den hjälp de behöver, antingen själv eller genom att be andra gudstjänstfirare om assistans.
 
Naturligtvis kommer dessa yrkesgruppers gudstjänstuppgifter att överlappa varandra.* Vem som känner det naturligt att engagera sig i vad är väl också beroende på läggning och intresse. Och allt detta förutsätter ett så troget gudstjänstfirande att den anställde känner sig hemma i gudstjänstförsamlingen och av densamma uppfattas som "en av oss". Att kyrkoanställda normalt har sitt "privata" gudstjänstfirande i samma kyrka som där dom arbetar är givetvis önskvärt.
 
Inför avslutningen av detta inlägg tvingas jag erkänna att här närmar jag mig p.2 där min numera rätt kompakta högkyrklighet sviker mig (som jag brukar uttrycka det).** Jag erkänner:
jag har har alltid haft svårt att helt förstå - det som många högkyrkliga drivit i årtionden - nämligen att diakonins ställning i församlingen skulle stärkas av att diakonen - iklädd alba och stola - sitter på plats i koret och utför sådana uppgifter som prästen normalt gör: leda förbön och distribuera nattvarden.
 
I mina ögon måste det göra diakonin betydligt mer synlig och upplevbar om diakonen rör sig mitt bland folk, ser vem som behöver hjälp och ser till att den hjälpbehövande får det, än att diakonen sitter långt från den vanliga församlingen, iklädd vad som de flesta kommer att uppfatta som prästkläder, oförmögen (åtminstone för stunden) att ge en hjälpande hand.***
 
Och så allra sist:
Eftersom jag vet att både arbetskamrater och vänner ur den församling jag tjänat, läser denna ringa blogg, så vill jag till sist uttala
- Om någon anser att min oförmåga (eller ovilja) - att planera, förutse, delegera, uppmuntra och instruera, eller vad det nu kan vara - är det som varit det stora hindret för denna visions förverkligande i något avseende i de sammanhang där jag verkat;  så vill jag inte förneka att så kan vara fallet. Jag är långt ifrån att betrakta mig som fullkomlig. Endast har jag här velat vittna om det som jag, i all svaghet, försökt följa, och som präglat mig - mer tydligt för varje år som gått.
 
Om vi däremot är oense om själva målet, då får jag ändå  erkänna att jag personligen står fast vid den vision som blivit min.
 

 
* är det mest pedagogik eller diakoni att erbjuda sin hjälp åt en helt gudstjänstovan människa som i sin förvirring känner sig utanför gemenskapen?
 
** nr 1. är att jag (på laestadianskt vis) efter syndabekännelse och bön om förlåtelse, kan ta emot ett löfte om Guds förlåtelse även av en lekman/kvinna
 
*** en annan sak blir det om man i församlingen samlar en grupp lekmän som delar förbönsuppgiften och diakonen i den gruppen har ett (ledar-)ansvar. Notera att om andra än prästen leder (delar av) förbönen i mässan så ska förbönen ändå "hänga fast" i liturgin genom att prästen inleder och avslutar.

Kommentarer
Postat av: Erica H

Intressanta inlägg om gudstjänsten. Du och dina kollegor snackar för lite om både gudstjänstliv & betydelsen av ett regelbundet mässfirande. Jag saknade verkligen någon form av "mentor" som skulle hjälpt mig in i ett regelbundet högmässofirande då jag började gå i kyrkan för ca 7 år sedan. Svaren från er präster var så allmänna: "Det ger sig med tiden" osv. Började i Alphagrupp hösten år 2012 i Hertsökyrkan och gick 4 terminer. Hade inte jag varit så vetgirig själv och mött Bo Giertz böcker samt ett äldre par som tog sig an mig och "lärde mig" olika delar av kristet liv - hade jag inte varit kvar inom kyrkan eller tron. Du får klara dig själv i mycket vad gäller även ditt eget andaktsliv, bibelläsande m.m. Mött många både åren som kyrkvärd och i Alpha som var lika vingliga som jag vad gäller gudstjänst-personligt andaktsliv. Vi fattade "noll". Minns efter några månader då jag insåg att prällen bad då det sjöngs en av litaniorna. Hade ingen aning om att det var böner. Det behövs konkret hjälp att "växa in" i högmässan. Det finns sådan rikedom. Tycker det är sorgligt att de flesta gudstjänster är så slätstrukna vad gäller liturgin i flertalet distriktskyrkor. Det äldre paret jag mötte bjöd hem mig till deras köksbord där de tipsade mig om böcker, gick igenom bibeln med mig osv. Helt fantastiskt. Var finns dessa "andliga fäder" bland oss lekmän? Flertalet är rätt ointresserade av att "hjälpa in nya". Alla har nog med sitt. Undrat mycket vad det beror på?

Svar: Tack för dina ord. "Hade inte jag...vetgirig själv....Bo Giertz böcker...äldre par...bjöd hem mig...hade jag inte varit kvar."

Det synes nästan som om Gud - bara som av en händelse (?) - "råkade" se till att just du, precis när det behövdes, fick exakt det du behövde för att bli kvar.

Tack Gud för det😀
Torbjörn Lindahl

2019-07-14 @ 21:29:03
Postat av: Erica H

Ja Gud vet vad vi behöver. Väl utprövat av mig dessa år ;-) Poängen - jag alltför långrandigt ville få fram ändå - var att det behövs konkret, handfast hjälp. Ha med sig någon som förklarar vissa saker. Om man vill det. Metoderna kan säkert variera. Högmässan är ju mycket "troendes gudstjänst" och kan vara knepig att ta till sig i början men har en sådan rikedom. Med hjälp av ngn "mentor" går det bättre. Minns fortfarande din & Bosses undervisning om gudstjänsten på Alpha. Hjälpte mycket. Glad sommar!

Svar: Mentor. Noterar det!
I övrigt får jag väl erkänna att mitt förra svar nog präglades av en bok jag just i lördags läste om muslimsk kvinna, som mot alla odds, blir kristen i ett land där det är förbjudet för muslim att offentligt bli kristen. Det var precis dina ord om mötet med det äldre paret som bjöd hem och förklarade... som jag upplevde att det nästan skulle passat in i hennes livsberättelse och där kunnat få flera kapitel och många halleluja som exempel på Guds mirakulösa ingripanden.

Utförligare recension kommer. (Hon trotsade jihad. Sjöbergs förlag).
Torbjörn Lindahl

2019-07-15 @ 07:58:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0