För första gången (!)

har jag idag till min arbetsgivare skriftligt inlämnat uppsägning fr o m 1 juli och avsikt att samtidigt gå i pension.
 
Det har varit en stor vånda för mig att komma fram till vad jag till slut vill göra. Redan i höstas, före min 65-årsdag, anmälde jag min avsikt arbeta kvar på min tjänst åtminstone fram till sommaren.* Men vad skulle hända sen? Fortsätta som nu? Deltid? Hel pension? 
 
Till slut blev saken klar. Och nu är det så.Två gånger idag har jag firat denna tilldragelse (dvs det fantastiska att jag till slut lyckats bestämma mig); dels då jag under lunchtid stämde möte med god vän och tog en kaffe på Espresso House, dels när jag om aftonen tog med sonen på en av stadens restauranger.
 
Tur att det nu är Bosses tur hålla högmässa de närmaste två söndagarna. Så får jag smälta det hela. Men när det sen blir min tur på Fastlagssöndagen och jag får sjunga Litanian då får jag väl en total sorgechock. Och söndagen därefter, då skulle jag kanske plocka fram mitt gamla predikomanus från 1980 i Nederluleå kyrka. Det är faktiskt en av alla predikningar jag hållit vars innehåll jag fortfarande - åtminstone till en del - kommer ihåg. Jag frestas ta fram almanackan och räkna hur många högmässor (huvudgudstjänster) jag har kvar. Ca ett dussin uppskattar jag, utan almanacka.
 
Vi ses!
 

* och därmed  vara i tjänst över 10 juni som är 40-årsdagen av min prästvigning då jag får chans fira mässa på kvällen eftersom det är Annandag Pingst

Kommentarer
Postat av: Thorsten Schütte

Annandag Pingst - Jag kan inte förlåta Riksdagen att den rösta för att byta ut den pålitliga långhelgsskaparen Annandag Pingst mot veckodagshoppjerkan Nationaldagen 6/6. Återinför Annandagen och förklara Midsommarhelgen vara Sveriges Nationalhelg!

Svar: Håller helt med. Varför fira dagen för blivande diktator Gustav Wasas inridande i Stockholm?
Torbjörn Lindahl

2019-02-16 @ 17:15:17
Postat av: Jonas M

Det var nog tyvärr inte politiskt gångbart då att byta ut den antikristna och diskriminerande (egenföretagare och tjänstemän som jurister och präster är ju knappast träffade) "högtiden" 1 maj. Borde ha varit med som en 74e punkt på listan i januariavtalet att byta ut den dagen mot Annandag pingst eller någon annan kristen firningsdag som infaller på en vardag (någon Mariadag kanske)!

2019-02-17 @ 08:29:23
Postat av: Maria

Träffade en bekant på stan som fyllt 65. Hon tänkte inte hå i pension ännu eftersom ”vad ska man göra hela dagarna”? var känslan.

Svar: Jag får väl titta bland stjärnorna efter något att göra. 🙄 (När jag går i pension har jag drygt tre månader kvar till 66!)
Torbjörn Lindahl

2019-02-17 @ 20:09:44
Postat av: Thorsten Schütte

Valborgshelgen är så mycket mera än arbetarrörelsens dag, då startar våren på allvar. Och ett barndomsminne är att min far denna dag framhävde viktigheten av alla som jobbade med vatten- och elförsörjning, sjukvård mm dygnet runt. Seden är det ett historiskt kuriosum att 1. maj blev allmän helgdag i Tyskland 1933 och den 2/5 förbjöds sedan fackföreningarna.

2019-02-18 @ 14:11:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0