Idag kom jag försent

till högmässan. Ca en halvtimme. Folk trodde kanske att jag försovit mig. Det hade jag inte. Jag klev på fel buss vid Porsö centrum. Misssade därmed bytet i stan. Fick istället följa 7:an så långt det var lönt. Kom inte längre än till hållplats Vinkelgränd. Fick alltså gå därifrån. 
 
Det innebar att jag missade större delen av ordets gudstjänst, inklusive del av predikan men hann ändå uppleva den innerliga ton som ofta utmärker Bosses predikningar och som jag uppskattar mycket. Omkring 40 var vi väl som fick del av förkunnelsen och gemenskapen kring nattvardsbordet.
 
Vid kyrkkaffet valde jag plats tillsammans med regelbundna gudstjänstdeltagare från grannkommunen. Mycket intressanta och givande samtal. Inte förrän 14.30 tog jag bussen.
 
Avstigning vid Örnässkolan för besök på mammas boende. Avslutning av gudstjänstdagen sedan med besök i (öst-)bönhuset. Där fick jag höra en predikan till över dagens evangelietext. Hade jag anat att det skulle bli samma text hade jag kanske avstått eftersom min mest frekventa sysselsättning under predikan var att försöka hålla mig vaken. Men även här blev det mycket givande samtal vid kaffebordet, så jag ångrar inte besöket.
 
Full söndag således.

Kommentarer
Postat av: Den gamle kamraten

Oj! En o- eller halvhörd predikan och en nästan avsomnad. Är du kaffe-kristen?

Svar: Tydligen. Mycket illa.
Torbjörn Lindahl

2018-11-25 @ 22:43:20
Postat av: Maria

Jag har hört rätt många predikningar i mitt liv, ganska naturligt eftersom jag har den tjänst jag har. Endast en gång har jag hållit på att somna. Det var när jag en söndag hörde samma predikan för tredje gången, haha. Då hjälpte det inte att det var en mycket duktig predikant.

Svar: Även om jag någon enstaka gång leder två högmässor samma dag (som det blir kommande Annandag jul) så blir det aldrig riktigt "samma" predikan. Under min tidiga prästtid i Nederluleå då man många gånger hade högm fm och bygudstjänst em så predikade jag ofta över GT- eller episteltext på eftermiddagen.
Torbjörn Lindahl

2018-11-26 @ 09:06:40
Postat av: Ann O Nym

När ska du göra en widman ?

2018-11-26 @ 11:14:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0