Koptisk gudstjänst

har jag varit med om i afton. Precis som för en tid sedan. I Örnäsets kyrka denna gång. Jag uppskattade det lika mycket nu som sist. Men fick även nu lite ont i ryggen av att stå i en timme och fyrtio minuter i sträck. Bibeltext fick jag läsa även denna gång. Så också välsigna prästen när han gick runt och delade ut välsignelse åt alla. Roligt bli allt mer bekant med den lilla koptiska gruppen.
 
Välsignelse över dem.
 
Nästa gång blir tisdag 24 april. I Hertsön eller Örnäset.

Kommentarer
Postat av: Lelle G

Gamlingar och andra orkeslösa FÅR faktiskt sitta! :)

Svar: Gamlingar? De flesta var förhållandevis unga :)
Torbjörn Lindahl

2018-03-21 @ 09:29:58
Postat av: Jonas M

Står man också under homilian/predikan?

Svar: Om det var en predikan så var den så kort att man inte hann sätta sig. Men efter mässa och matpaus var det troligen en lång stunds bibelstudium och samtal (men då avvek jag).
Torbjörn Lindahl

2018-03-21 @ 23:07:20
Postat av: Jonas M

Jag hoppas att man inte också äter stående i den koptiska traditionen.

Annars är det en rikedom att vi har de ortodoxa och österländska kyrkorna representerade i Sverige och inte endast i de största städerna.

2018-03-22 @ 21:34:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0