Dopets söndag

är det idag enligt gällande evangeliebok. Bara doppsalmer i högmässan. Predikan handlade väl inte bara om dopet utan om tre verkligheter som hör till ett äkta kristet liv: tron, dopet och Anden.
 
Jag säger det igen, när jag får predika och celebrera då lever jag upp även om jag annars kan känna mig rätt less. Celebrera (=leda nattvardsgudstjänst) fick jag göra två gånger till under eftermiddagen i samband med sjukkommunioner. Jag gillar att vid sjukkommunioner fira en enkel men komplett mässa. Särskilt när det gäller människor som är långvarigt sjuka eller handikappade och som varit regelbundna gudstjänstfirare. Dom uppskattar ju att få höra hela nattvardsbönen och att få sjunga Helig  och O, Guds Lamm. Bruket att vid sjukkommunion bara bära med sig en redan konsekrerad oblat förstår jag inte riktigt.* Den fornkyrkliga ordningen att diakonen bär delar av det välsignade till de sjuka direkt efter församlingens högmässa kan jag iofs förstå. Det kan skapa en koppling mellan gudstänstgemenskapen och de sjuka. Men förutsätter väl att den sjuke varit deltagare i den gudstjänstgemenskap från vilken gåvorna bärs. I de fall som berör mig är det ju inte riktigt så. Här är det människor som jag väl lärt känna huvudsakligen i andra sammanhang än Hertsökyrkans gudstjänster.**

* detta skriver jag utan att riktigt veta vilken ordning man i detalj följer vid sjukkommunion utan celebrerande.
PS. Det slår mig just nu att benämningen för saken är sjuk- kommunion! Då borde det ju bara vara kommunion och inte komplett mässa. Hm!
 
** jag firar regelbundet sjukkommunion (!) även hos andra än dem jag idag besökt
 
 

Kommentarer
Postat av: Jonas M

Annars var det ju Kristi Kropp och blods högtid igår med sakramental tillbedjan och procession i direkt anslutning till högmässan..angående sjukkommunion kan också lekmän med särskilt tillstånd komma med kommunionen till de sjuka och gamla som inte kan ta sig till kyrkan, när inte prästen eller diakonen kan.

Men jag förstår inte alls hur det kan vara något konstigt att man tar med sig det redan konsekrerade, om man nu verkligen tror på realpresesen? Likadant när man på Långfredagen avstår från att fira mässan men delar ut det redan konsekrerade brödet?!

http://www.kln.se/wp-content/uploads/2011/05/Sjuksmorjelsen-viaticum-etc.pdf

Ordningen för sjukkommunion från nr 42

Svar: Jag ifrågasätter inte alls att man kan gå ut med konsekrerat bröd till en sjuk efter mässan. Jag tror absolut att Kristi närvaro förblir i det konsekrerade brödet.
Torbjörn Lindahl

2018-06-04 @ 23:29:27
Postat av: Jonas M

Ok vad bra! Då missförstod jag.

Svar: Glädje att kunna reda ut ett missförstånd.
Torbjörn Lindahl

2018-06-06 @ 21:59:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0